Aftonbladet ökar - igen

Nu har vi 6 900 nya läsare varje dag

NYHETER

Allt fler väljer Aftonbladet som sin nyhetskälla.

Under mars ökade tidningens upplaga med 6 900 exemplar per utgivningsdag.

Kriget i Irak är en förklaring till den stora upplageökningen.

Niklas Silow.

De nya siffrorna från Tidningsstatistik (TS) som offentliggjordes i går är mycket positiva för Aftonbladet.

Jämfört med mars förra året ökade den totala upplagan från 430 400 till 437 300 per utgivningsdag.

- Det har varit en mycket dramatisk månad, vilket naturligtvis märks på upplagan, säger redaktionschef Niklas Silow.

Största i Sverige

- Den positiva tendensen för mars fortsätter och förstärks i april.

Undersökningar visar att vid stora världsnyheter köper många Aftonbladet, som är Sveriges största tidning.

I mars skedde först den militära och politiska uppladdningen inför kriget. Sedan bröt striderna ut med allt vad det innebar av mänskligt lidande och osäkerhet i världen.

Kan satsa stort

- En stor redaktion som Aftonbladet har ju möjligheter att satsa stora resurser och kraft när det händer något, säger Niklas Silow.

- Läsarna söker sig därför till oss som de vet är bäst och mest komplett.

Som ett exempel på Aftonbladets breda bevakning nämner han tidningens oberoende kolumnister och de utsända medarbetarna.

Alla har de kunnat ge egna infallsvinklar som gett en bredare bild av konflikten och krigsutvecklingen.

Över hela världen

- Vi har haft egna korrespondenter i Bagdad, Kurdistan och Amman, liksom i södra Irak och Kuwait. Vi har också haft medarbetare i Damaskus och Israel, säger Niklas Silow.

- Utöver dem har vi naturligtvis våra korrespondenter i London och New York som rapporterat om krigsutvecklingen därifrån. Vi har också haft en stor specialredaktion i Stockholm som enbart arbetat med detta.

Thomas Gustafsson