Den nya spritfällan

Alkoläsken lockar unga att supa

NYHETER

Chokladmjölk med vodka eller konjak är alkoholindustrins senaste grepp för att locka nya, unga konsumenter.

- Spritföretagen är väldigt uppfinningsrika, säger Morgan Öberg i Ungdomens nykterhetsförbund.

Alkoläsken gör nu ett segertåg över Sverige.

Foto: MATS STRAND
"DET SMAKAR SAFT" Målet för alkoholindustrin. 22-åringarna Lisa, Sofia, Erica, Sandra och Annah dricker gärna alkoläsk i stället för öl, vin och sprit. De lockas av den söta, lättdruckna drycken - och alla nya sorter som presenteras. - De slinker ner som saft, säger Annah.

I höst lanserar danska chokladföretaget Cocio en chokladmjölk med sprit i. Målet är att nå ungdomar som inte är förtjusta i öl, vin eller starksprit.

Produkten påminner om dem man drack som barn.

På ett år har Systembolagets försäljning av alkoläsk ökat med över 200 procent.

När alkoläsken kom till Sverige andra hälften av 1990-talet väckte den först motstånd - inte minst på grund av en aggressiv marknadsföring mot unga flickor.

Men i dag har motståndet tystnat.

Alkoläsken säljer bättre än någonsin förr. Årets tre första månader har Systembolaget sålt 260 749 liter alkoläsk.

Den är lika stark som starköl och cider, med runt fem, sex procent alkohol och sedan 1998 har antal liter såld alkoläsk och cider ökat med 58 procent.

Morgan Öberg, ordförande i Ungdomens nykterhetsförbund, säger:

- De här produkterna är en inkörsport till starkare alkohol och vänder sig till unga, speciellt till tjejer.

Spritsmaken borta

- Spritindustrin hittar hela tiden nya segment att slå sig fram på för att nå nya grupper att börja konsumera sprit. Nu tar man fram produkter där alkoholens karaktäristiska bismak inte finns med, säger han.

Alkoholläkaren Sven Andréasson ger nykterhetsrörelsen rätt.

- Det finns all anledning att vara orolig. Alkoläsken är en läsk förklädd till sprit - lättdrucken, söt och marknadsförd på ett sätt som tilltalar unga och tonåringar.

Han har svårt att förklara den snabbt ökade försäljningen.

- Jag har inte sett någon markant ökad marknadsföring av alkoläsk. Jämfört med andra europeiska länder är det fortfarande små mängder som säljs här i Sverige, så det finns utrymme för en ytterligare ökning av försäljningen.

Inte heller Systembolaget har någon given förklaring till den kraftiga försäljningsökningen.

- Men vi har märkt att alkoläsken marknadsförs på krogarna och tror det kan vara en förklaring, säger Björn Rydberg, presschef.

Sofia, Sandra, Annah, Erica och Lisa är alkoholindustrins målgrupp, de är unga tjejer, 22 år gamla, och de dricker ofta alkoläsk helllre än öl.

- Jag betalar hellre lite mer för den här än pinar i mig öl, säger Annah och visar en Bacardi breezer.

- De smakar inte alkohol, de slinker ner som saft, alkoholiserad saft, säger Annah.

ARTIKELN HANDLAR OM