Anna måste säga nej till nya jobbet

Pendlarna tvingas betala skatt för bilplatsen

NYHETER

Snart blir alla som tar bilen till jobbet tvungna att betala skatt för p-platsen.

Värst drabbas de som arbetar i Stockholms innerstad.

Foto: JOHAN SOLUM
FICK SÖKA JOBB PÅ NÄRMARE HÅLL Anna Hägg, 22, kunde inte börja på sitt nya jobb - det blev för dyrt att ta bilen till jobbet.

Just nu pågår diskussioner mellan regeringen, miljöpartiet och vänsterpartiet om att finna ett sätt att kontrollera att arbetsgivare och anställda betalar in skatt för sina parkeringsplatser.

Skälen till denna åtgärd sägs främst vara miljö- och trafikpolitiska. Man vill helt enkelt begränsa biltrafiken i innerstaden.

Flera hundra kronor

För den enskilde innebär det flera hundra kronor i månaden i extra skatt.

- Det finns regler om förmånsbeskattning av fria p-platser. I stort sett är de bra men frågan är hur pass mycket de tillämpas i praktiken, säger Lennart Olsen, mp, politisk sakkunnig.

En som känt av beskattningen är Anna Hägg, 22, som var tvungen att tacka nej till ett jobb eftersom det blev för dyrt att ta bilen till jobbet.

- Jag tycker inte att man ska behöva märka av den extra skatten på månadslönen. Det borde vara en rimlig summa som alla har råd med. Man är ju tvungen att ta bilen ibland och då ska det inte kosta någonting, säger hon.

Lennart Olsen tror inte att det är många som försöker komma undan skatten, men säger att regelverket kan tyckas krångligt:

- Det kan vara lite bökigt för arbetsgivaren att hålla reda på hur förmånen ska redovisas. De som använder bilen i tjänsten ska till exempel inte förmånsbeskattas, medan privat parkering på jobbet kostar pengar.

För att hjälpa arbetsgivarna på traven finns ett förslag om att lägga till en särskild ruta på kontrolluppgifterna där man tydligt ser vad som ska redovisas.

"Ringleder bäst"

Positiv till förslaget om skärpt kontroll är Berndt Sehlstedt, informationschef på Motormännens Riksförbund:

- Det kan vara värt att titta på som ett alternativ till trängselavgifter. Det bästa vore att bygga ringleder eller ha infartsparkeringar i anslutning till tullarna där det skulle gå bussar till innerstaden, men under tiden är detta ett bra förslag.

Elin Johnsson