Snacka om elchock

Fick extra räkning – på 10 000 kronor

NYHETER

Tvåbarnspappan Claudio Diaz fick en chock på 10 000 kronor med senaste elräkningen.

Vattenfall och Fortum skyller på varandra.

– Kunderna borde kompenseras när bolagen inte kan kommunicera, säger Bo Hesselgren, chef för Konsumenternas elrådgivningsbyrå.

Foto: LARS ROSENGREN
KRAVBREVET En förtvivlad Claudio Diaz, här med sambon Jenny Nordgren, visar upp chockfakturan på 10 000 kronor.

Claudio Diaz bor med sin sambo och två små barn i en trerumslägenhet i Märsta norr om Stockholm. Lägenheten är enkel och saknar till och med tvättmaskin.

Elräkningar brukar ligga på runt 500 kronor/kvartal från nätoperatören Vattenfall och runt 400–600 kronor/kvartal från elleverantören Fortum.

– 10 000 är en jättesumma, säger Claudio Diaz som förgäves försökt reda ut turerna kring chockräkningen från Fortum.

Enligt Fortums kundtjänst beror summan på att Vattenfall missat två avräkningar, för 2001 och 2002. Men när Claudio Diaz kontrollerade uppgifterna med Vattenfall fick han ett annat besked.

Vattenfall kunde ta fram en kopia på att de visst gjort avräkningarna.

– Fortum hävdar att det kvittar. De menar att Vattenfall måste bevisa att informationen nått fram till Fortum, säger tvåbarnspappan som anser att han hamnat i kläm mellan bolagen.

”Jag har inte gjort fel”

– Jag har ju betalat mina räkningar som de velat. Det är inte jag som gjort något fel.

Kunden får stöd från Bo Hesselgren, chef för Konsumenternas elrådgivningsbyrå.

– Retroaktiva räkningar efter missade avräkningar är ett av de vanligaste klagomålen.

Tvisterna brukar sluta med att kunden erbjuds en avbetalningsplan men tvingas betala.

Preskriptionslagen säger att bolagen har rätt att debitera kunden inom en treårsperiod men policyn varierar mellan hur företagen väljer att kompensera kunden för skadan.

Förslag på ny regel

Konsumentverket har föreslagit att treårsregeln ska ersättas av en ettårsregel.

– Det skulle förbättra konsumentskyddet. I dag är det olyckligt för konsumenterna. Och i detta fallet låter det som att Fortum måste visa vad de gjort med pappren från Vattenfall – konsumenten ska inte behöva drabbas.

Fortum markets informationschef Agneta Molinder beklagar kommunikationsproblemen.

– Kunden har efterdebiterats sin korrekta förbrukning men det är naturligtvis inte meningen att vi ska skylla på varandra, säger hon.

Men någon kompensation för ekonomisk skada betalar Fortum inte.

Kompenserar inte

– Vi kompenserar inte annat än att kunden slipper räntan.

Enligt Vattenfall har avräkningarna gjorts men på grund av ett fel på överföringssystemet har de skickats till Fortum manuellt.

– Jag lider varje gång jag hör

liknande fall. Jag rekommenderar kunden att begära en historisk specifikation från Fortum. Summan är märkligt stor med tanke på att hans förbrukning varit konstant, säger Vattenfalls marknadschef Rolf Englund.

Preskriptions-lagen (1981:130)

Britt Peruzzi

ARTIKELN HANDLAR OM