Bensinlager exploderade utanför Sala – två döda

Blixtnedslag kan vara orsaken

Foto: Hans Godén / SCANPIX
Två personer omkom när ett bensinlager på onsdagseftermiddagen exploderade norr om Broddbo utanför Sala. Tre personer skadades lätt och fördes till Sala lasarett. Det var en av försvarets anläggningar för förvaring av bensin som exploderade strax efter klockan 13.
NYHETER

Fem män arbetade vid bensinlagret i berggrunden när explosionen inträffade.

Två män – 44 och 45 år gamla – omkom och de tre andra chockskadades.

– Det finns fortfarande risk för nya explosioner, säger Ulf Palm, informationsansvarig vid polisen i Västerås, i kväll.

Den kraftiga explosionen fick dörrar och betongrester att flyga ett 100-tal meter. De två män som stod närmast det underjordiska rummet omkom troligtvis omedelbart.

Experter på bergrum

De två kom från värmländska Torsby och arbetade för entreprenören Skanska. De var båda experter på arbete i bergrum.

Deras tre arbetskamrater – en anställd vid SGU, Sveriges geologiska undersökning, en inhyrd maskinförare och ytterligare en Skanskaanställd – chockades vid olyckan.

– Vi försöker att ta hand om de omkomnas familjer, om de skadade och om arbetskamrater, säger Inger-Lena Bennman på Skanska.

Mats Williamson, vd för Skanska Sverige, reste omedelbart till olycksplatsen vid Bergsjövägen nordost om Broddbo, cirka en mil norr om Sala. I en kommentar säger han:

– Vi är alla mycket chockade över det som hänt. Det här är det värsta som kan hända.

Omfattande räddningsinsats

När larmet kom vid 13-tiden inleddes omedelbart en omfattande räddningsinsats. Räddningstjänst från flera orter, flera ambulanser och polisbilar togs dit.

Det är ännu oklart vad som orsakade explosionen. Enligt den första undersökningen kan det handla om ett blixtnedslag.

Räddningstjänsten i Sala har i dag fått ta hand om flera larm orsakade av den svåra åskan.

– Det handlar sannolikt om en bensingasexplosion, säger räddningschef Bo Söderlund till aftonbladet.se.

”Åskan kan ha antänt bensingas”

– Det finns tecken som tyder på att åskan slagit ned och antänt bensingas, säger Ulf Palm.

Vid halvtiotiden på onsdagskvällen var faran för nya explosioner ännu inte över.

– Det är bara den personal som är nödvändig som går innanför spärrarna. De fyller nu de 9000 kubikmeter luft som finns ovanför vattenytan i bergrummet med kolsyra, säger Ulf Palm.

Det arbetet beräknas vara klart vid midnatt till torsdagen, men efter det måste nya tester göras. Under natten övervakas området och polisen kommer att fortsätta arbetet under torsdagen.

Ett av de största beredskapslagren

Lagret ligger i skogen nordost om Broddbo. Enligt Vestmanlands läns tidnings nätupplaga går anläggningen går under namnet 3908 och byggdes i mitten av 1970-talet. Det var länge ett av landets största beredskapslager för bensin. Bergrummen är 130 meter långa, 18 meter breda och 18 meter höga.

Tidigare var anläggningen hemlig, men i början av 90-talet togs beslut om att avveckla lagret. Saneringen av lagret har pågått en längre tid ock planen var att det skulle vara avvecklat senare i år.

Arbetet leds av SGU. Myndigheten har i uppdrag att stänga ett 40-tal tidigare beredskapslager för olja runt om i landet. Och efter olyckan åkte verksamhetschefen Johan Anderberg, tillsammans med några av myndighetens tekniska chefer, till platsen.

– Våra tankar går i första hand till de drabbade, säger han till aftonbladet.se.

SGU ska nu så snart som möjligt försöka få fram ett säkert svar på vad som orsakade olyckan.

”Måste utredas ordentligt”

– Vi vill se vad som hänt. Det här måste utredas ordentligt framöver. Jag vet inte om vi kommer att få något klart svar på det under den här resan, säger Johan Anderberg.

Teorin att bensingas antänts i samband med ett blixtnedslag kan inte uteslutas. Trots att saneringsarbetet i det närmaste var avslutat så finns rester av bensin kvar i sprickor och hålrum.

– Det ligger i lagringsprincipen att det inte går att få bort alla kvarvarande bensinrester, säger Johan Anderberg.

Sara Eriksson, doktorand i mikrobiologi vid Göteborgs universitet, har studerat nedbrytningen av bensin i det aktuella lagret. Hon säger att resterna blir kvar under en lång tid.

– Det är en långsam nedbrytningsprocess, eftersom miljön är syrefri, säger hon.

Mattias Lundell