Tack för betyget, läsare

Chefredaktör Anders Gerdin: En fantastisk ökning av vår upplaga

1 av 2 | Foto: S-O ENGLUND
Chefredaktörerna Anders Gerdin och Kalle Jungkvist.
NYHETER

MALMÖ

Nu har vi det svart på vitt.

Alltfler läsare väljer att läsa Aftonbladet. Upplagesiffrorna för april pekar bara uppåt.

- Det är en fantastiskt stark ökning, säger Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin.

Upplagesiffrorna är viktig statistik för oss på Aftonbladet. Det är nämligen det betyg som ni läsare sätter på det vi gör.

Matematiken är enkel. En bra och läsvärd tidning ger en hög upplaga.

I april ökade vår upplaga på vardagar med 24 500 exemplar. På söndagarna sålde vi nästan en halv miljon tidningar (491 600) vilket är en ökning med 10 700 jämfört med april förra året. Det ger en upplaga på 448 300 tidningar per utgivningsdag.

Reporter i Bagdad

- Det har varit en stark nyhetsmånad med kriget i Irak. Vi var den enda svenska tidningen som hade en egen korrespondent inne i Bagdad samtidigt som vi även hade utsända duktiga reportrar i både norra och södra Irak, säger Anders Gerdin.

- Det har gett djup och bredd i nyhetsbevakningen i kombination med Kulturen, där vi haft internationellt ansedda skribenter som John Pilger och Naomi Klein.

Superhelg under fredag-söndag med mer läsning då våra läsare har mer tid över har varit en klar framgång.

- Det är glädjande att det är en stark ökning av upplagan både på vardagar och söndagar. Vi ökar med 20 800 exemplar per utgivningsdag jämfört med april förra året som också var en bra nyhetsmånad, säger Anders Gerdin.

Snart en miljon

Och det är inte bara papperstidningen som ökar kraftigt. Även på nätet skördar vi frukterna av flera års hårt arbete. Under april ökade antalet unika besökare på aftonbladet.se med 143 018.

Under april hade vi på vardagar 679 671 enskilda besökare. Många av dem besökte oss flera gånger under en dag för att följa nyhetshändelserna.

- Vi fortsätter att öka månad för månad. Mars och april var väldigt bra beroende på vår bevakning av Irakkriget. Den var i världsklass, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör för aftonbladet.se.

Hans närmaste mål är att vi dagligen ska ha en miljon besökare på nätet.

- Vi kommer med en del satsningar i höst som ska locka våra läsare, men vad det är är ännu så länge hemligt.

Unika besökare på www.aftonbladet.se

Per-Ola Ohlsson

ARTIKELN HANDLAR OM