Uppsjö av märken ger ebb i kassan

NYHETER

LUND

Simförbundet och Svenska Livräddningssällskapet krigar om simmärken.

Märkena är en viktig inkomstkälla för de båda organisationerna och konkurrensen är stenhård.

- Det finns flera överflödiga märken eftersom det krävs i stort sett samma kunskaper, säger föräldern Fred Andersson.

Foto: KRISTER HANSSON
Baddaren eller Doppingen? Aftonbladets reporter Per-Ola Ohlsson gör en djupdykning i djungeln av olika simmärken. Alla olika märken kan bli en dyr affär för simskoleelevernas föräldrar.

På den gamla goda tiden, för två år sedan, fanns det betydligt färre märken eftersom Simförbundet och Svenska livräddningssällskapet samarbetade.

Men de blev osams om var förlagsverksamheten skulle ligga och Simförbundet drog sig ur samarbetet.

Sedan dess kör de med två egna omgångar märken som det i många fall krävs identiska simkunskaper för.

"Märkena är plagiat"

- Simförbundet har plagierat flera av våra märken, säger Göran Olsson på Livräddningssällskapet.

- Ingen av våra organisationer har monopol på märkena, säger Lasse Modin på Simförbundet.

Märkesförsäljningen betyder intäkter på runt sju miljoner kronor och därför är lanseringen av nya märken viktig. På bara ett år har till exempel antalet olika märken i Källbybadets kiosk i Lund ökat från 29 till 42.

- Det har blivit rörigt. Och det blir dyrt för föräldrarna eftersom barnen vill ha så många märken som möjligt, säger badets föreståndare Irene Holmgren.

"Onödigt många"

I stället för ett märke för 20 kronor kan barn som lärt sig simma 25 meter köpa både Simförbundets Silverfisken och Livräddningssällskapets Silversälen.

- Det är inte så mycket pengarna det handlar om. Det är snarare att det känns onödigt med så många märken, säger Fred Andersson vars sexårige son Adrian går i simskolan.

Sporrar barnen

Men om märkesfloran sporrar barnen till att lära sig simma bättre är det i sig lovansvärt. I sommar har hittills 47 svenskar drunknat, flera av dem barn.

- Det handlar om att rädda liv och skapa trygga badare, säger Lasse Modin.

Märken från Svenska Livräddningssällskapet

Märken från Svenska Simförbundet

Per-Ola Ohlsson