Aftonbladet och SvD lyfter Schibsted

Vinsten andra kvartalet nästan dubblerad

NYHETER

Förbättrade resultat för Aftonbladet och Svenska Dagbladet bidrog till dra upp mediekoncernen Schibsteds vinst under andra kvartalet.

Resultatet var klart bättre än väntat.

Schibsted, som äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, redovisar en vinst före skatt på 294 miljoner norska kronor för andra kvartalet i år. Det kan jämföras med en vinst på 149 miljoner kronor för motsvarande period i fjol.

Analytiker hade i genomsnitt väntat sig en vinst på 240 miljoner norska kronor, enligt Reuters sammanställning.

Rörelsevinsten uppgick till 273 miljoner norska kronor, vilket också är bättre än väntat. Ett år tidigare var rörelsevinsten 188 miljoner kronor.

Bättre än väntat

Omsättningen för perioden ökade från 1965 miljoner norska kronor till 2169 miljoner kronor. Analytikernas snittprognos låg på 2,07 miljarder kronor.

Marknaden för rubrikannonser visar än så länge inte några tecken på förbättring. Men både tv-, internet- och detaljhandels - och märkesvaruannonser i tidningar har en positiv utveckling, skriver Schibsted i rapporten.

Affärsområdet tidningar förbättrade rörelsevinsten med 42 miljoner norska kronor till 227 miljoner kronor under andra kvartalet. Affärsområdet väntas visa ett väsentligt bättre rörelseresultat under 2003 jämfört med 2002, skriver Schibsted.

Vinst för Svenska Dagbladet

Svenska Dagbladet fortsätter att visa vinst. Resultatet för första halvåret blev en vinst på 9 miljoner kronor, att jämföra med en förlust på 27 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Upplageintäkterna steg med 10 miljoner kronor till 172 miljoner kronor och annonsintäkterna ökade med 21 miljoner kronor till 223 miljoner kronor.

Schibsted skriver i sin rapport att Svenska Dagbladet väntas nå ett positivt rörelseresultat för helåret.

Aftonbladet ökade vinsten efter finansnetto till 112 miljoner kronor första halvåret, från 93 miljoner kronor samma period 2002.

Omsättningen steg till 919 miljoner kronor, från 896 miljoner kronor.

För norska Aftenposten ser det tuffare ut och Schibsted aviserar nya ''åtgärder'' om annonsintäkterna fortsätter att falla.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM