Nu leder vi med ett maratonlopp

Aftonbladet ökar avståndet till konkurrenterna - igen

Foto: lasse allard/fredrik persson
ledning: 40454 meter Aftonbladets försprång till konkurrenterna Expressen, GT och Kvällsposten ökade rejält i juli. Om upplagegapet på 101900 exemplar skulle läggas ut på marken motsavarar det nästan ett helt maratonlopp.
NYHETER

Aftonbladet drar ifrån sina konkurrenter.

Gapet har nu vuxit till över 100 000 exemplar per dag.

Det motsvarar ett helt maratonlopp - om tidningarna läggs på rad bredvid varandra.

I juli sålde Aftonbladet i snitt 477 000 tidningar per dag. Det var en ökning med 12 100 exemplar jämfört med samma månad förra året.

Samtidigt drygade Aftonbladet ut försprånget till övriga kvällstidningar. Expressen, GT och Kvällsposten sålde tillsammans 375 100 tidningar per dag i juli.

Det innebär att gapet ökade rejält - till 101 900 exemplar per dag.

"Historiska nivåer"

Om alla dessa tidningar skulle läggas i en rad blir försprånget 40 454 meter - nästan ett helt maratonlopp (42 195 meter).

Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin är stolt.

- Vi är uppe på historiskt höga nivåer. Vi har inte sålt så många tidningar i juli sedan 1969 och det var på den tiden då Aftonbladet och kvällstidningarna var som störst. Ett fantastiskt bra betyg från läsarna.

Varför ökar gapet till konkurrenterna?

- Vi har varit starka på nyheter under sommaren, inte bara i juli. Bara den senaste veckan har vi haft två uppmärksammade scoop: först Tommy Söderbergs avgång som förbundskapten och sedan gripandet av finansmannen Johan Björkman.

1996 gick Aftonbladet om Expressen i upplaga och blev Skandinaviens största tidning. Sedan dess har försprånget ökat med hästlängder.

- I dag är vi cirka 210 000 exemplar större än Expressen, men det syns inte i statistiken eftersom GT och Kvällsposten räknas in i Expressens upplaga.

"Sporten spelar roll"

Journalistikprofessorn Lennart Weibull är imponerad över Aftonbladets framgångar.

- Expressens återhämtning är naturlig, tidningen tappade många läsare under 2001 och 2002. Men att Aftonbladet dessutom ökar på toppen är överraskande.

- Säkerligen har sportbilagan hjälpt Aftonbladet att hitta den gamla kvällstidningens själ.

Att Expressen jämför sin upplaga med närmast föregående månad irriterar Lennart Weibull.

- Det är jobbigt att behöva sitta med blyertspenna och räkna ut de verkliga siffrorna. Många läsare blir vilseledda.

25 miljoner besök

På nätet fortsätter Aftonbladet mot nya rekord. I juli hade aftonbladet.se fler än 3,5 miljoner unika besökare varje dag. Gapet till Expressen var därmed mer än två miljoner människor. Totalt registrerades nästan 25 miljoner besök på aftonbladet.se. 19 miljoner fler än hos Expressen.

- Fantastiskt. De senaste två åren har vi ökat gapet till alla mediesajter. Det är vi både glada och stolta för, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör för aftonbladet.se.

Kolla, så HÄR stort är gapet - i siffror

Hans Österman