SVT:s nya tavlor

Naket visades på bästa sändningstid

1 av 8 | Foto: SVT
NYHETER

Strax före Rapport, på bästa sändningstid, sträcker den nakna kvinnan ut sig på ett sunkigt köksbord.

Pornografi på SVT?

Inte alls, det är bara den ryska artisten Dasha Hlapova som utför en modern, tidsanpassad tolkning av Goyas klassiska mästerverk Den nakna Maja.

Åtskilliga småbarnsföräldrar satte kvällskaffet i vrångstrupen när deras ungar frågade vad som pågick i tv-rutan i går.

- Grovporr och det här låter de barnen få se! sa en av de upprörda tv-tittare som ringde Aftonbladet efter sändningen.

- Vilket lågvattenmärke, är dom inte kloka på tv? sa en annan.

"Det var inte porr"

Men upphovsmännen bakom inslaget Screen i tvåans Kultursöndag tar uppståndelsen med ro.

- Jag tycker inte att det var porr. Dessutom tror jag inte att barn mår dåligt av att se någon som är naken, säger producenten Björn Östlund.

Inslaget var gjort av Slava Mizin och Sasha Shaburov, männen bakom den ryska konstnärsgruppen The Blue Noses, som bland annat utmärkt sig genom att skjuta raketer ur kalsongerna vid en konsttillställning i Istanbul nyligen.

Inslaget visade sex klassiska mästerverk i modern tappning och hette "Världens konst framställd i ett kök".

Köket var ryskt med ett litet bord belamrat med grytor, allehanda bestick och en slaskhink.

Hyllade mästerverk

Den unga kvinnan Dasha Hlapova klättrade upp på bordet, rev ner diverse attiraljer på golvet, tog av sig kläderna och intog ungefär samma poser som kvinnorna i de hyllade mästerverken.

Burlesk humor

Fast med den skillnaden att Delacroix "Friheten på barrikaderna" aldrig stack sig i rumpan med en gaffel. Eller att Botticellis Venus inte hade något mensskydd på sig eller att Goyas Maja inte stödde huvudet på en gasspis.

The Blue Noses jobbar mycket med burlesk humor.

- Den är koncentrerad mellan navel och knäna, säger Pontus Kyander som köpte in inslaget till Sverige. Han tar heller inte åt sig av de kritiska tittarnas reaktioner.

- Skulle det här vara skandalöst? Då vill jag påpeka att Tizians damer var lika nakna och minst lika skandalösa. Det fina med de här klassiska verken är att de fortfarande lever. Och att man kan kommentera dem med vår tids medel.

Svante Lidén

ARTIKELN HANDLAR OM