Charles pekas ut i sexhärvan

Brittiska hovet till attack mot uppgifterna: De är inte sanna

1 av 2 | Foto: AFTONBLADET BILD
PRINSEN Charles går till attack mot uppgifter i pressen om en sexskandal där han skulle vara inblandad.
NYHETER

LONDON

Den brittiske tronföljaren prins Charles kansli gjorde något mycket dramatiskt i går.

Man kommenterade offentligt ett efterhängset rykte om en sexskandal.

- Det är inte sant. Det måste bli slut på spekulationerna.

Tidningen Mail on Sunday ville i söndags publicera vissa uppgifter som handlade om en skandal, där prins Charles och hans förra trotjänare Michael Fawcett ska ha varit inblandade.

Fawcett, som i många år arbetat mycket nära prinsen och var en av hans närmsta vänner, vände sig då till en domstol som i sista stund stoppade publiceringen

Uppgifter i pressen

Enligt brittisk lag kan en domstol stoppa pressen från att publicera material om anmälaren på ett övertygande sätt kan visa att innehållet är felaktigt.

Sedan prinsessan Dianas butler Paul Burrell utkom med sin bok i förra veckan har rader av gamla uppgifter återgetts i den brittiska pressen.

Diana sparade band

En del rör det "våldtäktsband" där prinsessan Diana själv ska intervjua George Smith, en annan tjänare på slottet, som anklagat en annan person i personalen för att ha våldtagit honom.

Prinsessan Diana sägs sedan ha sparat kassettbandet, var det nu finns är okänt.

George Smith framförde också anklagelser om att han sett en annan medlem i personalen i säng med en av de högre uppsatta medlemmarna i kungafamiljen.

Domstolen fattade beslutet om att stoppa Mail on Sundays artikel. Prinsens kansli i hans bostad Clarence House säger i ett uttalande varför:

- Den här anklagelsen är osann. Den incident som en tidigare anställd ska ha bevittnat har aldrig ägt rum.

Inte namngiven

Enligt uttalandet från prinsens kansli är påståendet från den tidigare anställde "särskild sorgligt".

Mannen, han är inte inte namngiven i uttalandet, som anklagar prinsen och Michael Fawcett, lider enligt prins Charles kansli av "posttraumatisk stress och har tidigare lidit av alkoholism som följd av aktiv tjänstgöring i Falklandskriget".

"Löjlig anklagelse"

Kansliet berättar också att tjänaren, som sägs vara sjuk, gjort flera andra påståenden som polisen undersökt och som enligt utredningar visat sig vara felaktiga.

Prins Charles privatsekreterare sir Michael Peat, som framträdde i brittisk tv i går kväll, säger:

- Det är ganska ovanligt att göra ett uttalande om en ospecificerad anklagelse. Men alla som känner prinsen inser att en sådan anklagelse är löjlig och skrattretande.

- Jag har själv gjort vissa efterforskningar och jag är själv fullständigt övertygad om att anklagelserna är osanna.

Att uttalandet kom i går beror på att tidningen Guardian vunnit en process i en domstol.

Guardian ville få möjlighet att publicera namnet på den person som drivit igenom stoppet av Mail on Sundays artikel.

Och Guardian vann i går och då blev Michael Fawcetts namn offentligt.

Leif Kasvi

ARTIKELN HANDLAR OM