Premiär för en helt ny värld

Aftonbladet.se lanserar – sju nya betaltjänster

NYHETER

Idag är det premiär för en helt ny värld på aftonbladet.se

Vi startar – en prenumerationstjänst med sju nya sajter och en mängd andra erbjudanden.

Kalle Jungkvist, chefredaktör för Aftonbladet Nya Medier.

Jag har varit journalist i 35 år. Men ska jag vara ärlig har jag aldrig med större spänning väntat på läsarnas reaktioner.

Tack vare er läsare har aftonbladet.se nått en position som faktiskt är unik i världen. I förhållande till antalet nätanvändare i respektive land är vi överlägset störst i Europa.

Och hade vi varit verksamma i USA hade vi i absoluta tal hamnat på fjärde plats bland nättidningarna.

Vi har fått Stora Journalistpriset och uppmärksamhet runt hela världen. Ändå har jag inte sovit gott om natten. När annonskonjunkturen på nätet var som mest kritisk hotades hela företaget Aftonbladet Nya Medier.

Det var då vi slutgiltigt bestämde oss för att vid sidan av nyheterna också måste utveckla tillräckligt bra tjänster att kunna ta betalt för.

Vi ville inte vara helt beroende av annonskonjunkturer och annonsörers goda vilja. Vi ville stå på egna ben och fortsätta att utveckla sajten. Många av våra konkurrenter drog ner på sina ambitioner. Vi ville fortsätta att satsa.

Vi satsade ännu hårdare på vår nyhetsverksamhet samtidigt som Viktklubben hade premiär för ett halvår sedan. Det är en betaltjänst för alla som vill leva sunt och som tack vare sin kvalitet blivit en stor succe med över 55 000 medlemmar.

I över ett år har nu våra utvecklare, redaktörer och tekniker arbetat med - den nya prenumerationstjänsten. Vårt mål har varit att varje enskild sajt ska vara bäst i sitt slag och erbjuda en mer kvalificerad service än konkurrenterna.

Jag tycker personligen att vi har lyckats.

Jag har blivit helt fast i det nya -spelet SPOTlight och ligger på femte plats i Aftonbladets interna poängliga. Flest poäng har jag fått på Peter Forsberg, Anitra Steen och Britney Spears. Frågan är om dom håller den här veckan. Gå in och pröva du också – jag lovar att det är riktigt roligt.

Inne på på den nya sajten WEBBspel har jag fått stryk av en japansk kvinna i couronne och av en tysk tonåring i bowling. Utklassad om sanningen ska fram. Men jag tränar hårt och kommer snart igen.

I veckan fick jag ett bröllopsfoto från ett medelålders par som träffat varandra på vår chatt. "Tack aftonbladet.se för att ni finns", skrev dom. Det är precis så nätet fungerar när det är som bäst – en mötesplats för människor. Jag tror att vår nya tjänst DU+jag är flera snäpp vassare för er som vill hitta kärleken på nätet.

Dygnet runt, 365 dagar om året, arbetar 250 journalister på Aftonbladet och 45 på aftonbladet.se med att ständigt uppdatera vår nyhetsportal med sammanlagt flera hundra olika delsajter. Nyheterna och den dagliga journalistiken kommer också i fortsättningen att vara gratis.

Men de tjänster som vi satsat både kraft och stora pengar på kommer vi ta betalt för. Alla de sju nya tjänsterna plus en mängd erbjudanden kostar bara 82 öre om dagen om du tar en årsprenumeration på .

Jag tycker faktiskt att det är riktigt billigt.

Vad tycker du?

= 7 tjänster

Kalle Jungkvist , Chefredaktör och ansvarig utgivare Aftonbladet Nya Medier