”Helikoptern – den havererar”

Räddnings- båten fann bara rester av kraschen

NYHETER

Bra väder. Erfaren besättning.

Vanlig rutinövning.

Men någonting gick fruktansvärt fel.

Försvann plötsligt 18.33 lyfte Superpuman från Säve för att gå ut till havs och göra ytterligare några vinschövningar. 18.40 ser besättningen på räddningsfartyget Märta Louise helikoptern komma emot dem. Strax efter störtar den. (bilden är ett montage)

När de sju männen lyfte från Säve helikopterdivision klockan 18.33 i går kväll anade de inte att de flög mot sin undergång.

Vinschövningar görs flera gånger i veckan. Övningen var vardagsmat.

Ombord på helikopter 10 fanns två förare, en navigatör, en färdmekaniker och en ytbärgare.

Med på planet var även två lärlingar, en blivande ytbärgare samt en teknikerelev.

Tog en paus

Gruppen hade redan gjort några vinschövningar med fartyget Märta Collin, därefter flög de in till Säve helikopterdivision och tog en paus och gjorde en enklare kontroll av helikoptern, kontroll ”K”. När klockan passerade sex gjorde männen sig redo för att åka ut till Märta Collin igen.

– De här var bland de mest erfarna helikopterpiloter vi har, säger Mats Westin, chef helikopterflottiljen.

Ybärgarnas uppgift är att rädda människor i nöd till havs. För allmänheten blev ytbärgarna och deras metoder kända i och med Estoniaolyckan.

Genom att hovra, placera helikoptern i stillastående läge, kan de sedan vinscha sig ner till havsytan och fira upp den nödställde i helikoptern.

I Säve finns tre besättningar med ytbärgare som arbetar i veckoskift.

Omkring klockan 18.40 ser besättningen på Märta Collin helikoptern komma emot dem, ungefär 60 meter över havsytan.

Vinden är sydvästlig, fem kilometers sikt.

Fartyget placeras i läge, nästa gång man tittar efter helikoptern är den försvunnen.

Klockan 18.43 kommer larmet från Märta Collin: ”Helikoptern den havererar!”

Ungefär tre minuter senare har Märta Collin tagit sig fram till olycksplatsen där vrakdelar ligger utspridda på vattenytan.

Johan Taubert