Jättesuccé för Aftonbladets nya nätsatsning

Aftonbladet.se: gensvaret är över all förväntan

Foto: LASSE ALLARD
KANONSTART Aftonbladet erbjuder från och med i måndags sju nya sajter och gensvaret har varit över all förväntan. På bilden Göran Fröjdh, Magnus Anderson och Anna Andersson som visar upp startsidan för Aftonbladet.se plus.
NYHETER

Aftonbladet fortsätter att storsatsa på internet.

Sju nya tjänster lanseras nu på aftonbladet.se.

– Gensvaret är över all förväntan, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör för aftonbladet.se.

När de flesta andra mediaföretag i Sverige drar ned på sina satsningar på nätet väljer Aftonbladet istället att hårdsatsa.

En rad nya tjänster som utvecklats under det senaste året lanserades nu i måndags.

Mat+vin – med recept och mattips.

Du+jag – dejtingsajt med relationsjournalistik.

Kändisspelet Spotlight.

Plusmail.

Tv-tablå.

Webbspel.

Merläsning – där man hittar resguider, bilprislistor och annan intressant läsning.

Det är bland annat succén med satsningen Viktklubben som fått Aftonbladet nya medier att lansera de nya tjänsterna. Viktklubben har nu över 55 000 medlemmar.

De nya tjänsterna på aftonbladet.se kostar pengar. 298 kronor för ett år. Ner till tio kronor per dygn för Merläsning.

Först ut

Vill man få tillgång till de andra tjänsterna krävs minst ett tremånadersabonnemang för 129 kronor.

Aftonbladet.se är först ut med att på allvar ta betalt för nättjänster.

– De här tjänsterna har kostat mycket att utveckla och dessutom behöver vi öka våra intäkter för att nyhetsdelen på sajten ska kunna fortsätta att vara tillgänglig för alla som hittills, säger Kalle Jungkvist.

– Det här är viktigt för hela branschen. Fler borde följa efter och satsa så att inte verksamheten självdör, säger han vidare.

Bara positiva reaktioner

Intresset för de nya tjänsterna är stort och läsarna strömmar till.

– Jag har inte fått några sura kommentar om att allt på internet ska vara gratis. Istället är reaktionerna positiva, säger Markus Gustafsson, projektledare för nysatsningen.

Han utesluter inte ännu fler nya tjänster på aftonbladet.se. Både som delar i paket eller som enskilda tjänster.

– Det är läsarnas intressen och önskemål som avgör det, säger han.

Peter Pettersson

ARTIKELN HANDLAR OM