Främre delen av helikoptern bärgad

NYHETER

Vid lunchtid på måndagen bärgades de första delarna från den havererade helikoptern i Göteborgs skärgård.

Klockan 12.37 bröt rotorbladen vattenytan.

- Man kan inte tro att det är en del av en helikopter, säger Aftonbladets Lena Olsson, på plats vid bärgningsområdet.

Foto: roger lundsten/scanpix
Den främre delen av kraschade helikoptern vid bärgades under måndagen.

Helikoptern bröts sönder i två större delar när den kraschade under en rutinövning på kvällen den 18 november.

De två största delarna hamnade cirka 500 meter från varandra. Mindre delar spriddes över ett stort område.

Det var den främre delen, med cockpit och motor, som sakta började hissas upp av kranen på transportfärjan Loke vid halv ettiden i dag.

Den del som lyftes upp av 15-tonskranen på Loke var demolerad intill oigenkännlighet - bara rotorbladen avslöjade att det var en helikopter.

Lyftes ombord

Förutsättningarna för bärgningsarbetet var de bästa tänkbara:

– Det är strålande sol och spegelblankt hav här, säger Aftonbladets Lena Olsson.

Klockan var den sargade metallkroppen upplyft och 13.19 säkrades den med vajrar på bärgningsfartyget.

Den störtade räddningshelikoptern av typ Superpuma ligger på tolv meters djup utanför Rörö, i Göteborgs norra skärgård. Sikten i vattnet är mycket begränsad, i bästa fall en halvmeter.

Sex omkom i olyckan

Sex av de sju personer som befann sig ombord helikoptern omkom i kraschen.

Orsaken till haveriet är ännu inte klarlagd. Försvaret hade elva helikoptrar av samma typ, och han använt dem i många år för just räddningsuppdrag.

Vädret på olyckskvällen beskrevs som hårt men hanterbart, och ska inte ha inneburit något problem för helikoptern.

Den havererade helikoptern ska nu transporteras till Halmstad, där den ska förvaras i en hangar som ställts i ordning för ändamålet.

När även bakre delen kan lyftas upp är oklart.

TIDIGARE ARTIKLAR:

Fredrik Rundkvist, TT

ARTIKELN HANDLAR OM