Skandiaskandalen kan tvinga Ramqvist att lämna Volvo

Hans förtroende anses förbrukat

Foto: fredrik sandberg/scanpix
försvinner – en efter en Lars-Eric Petersson, Bengt Braun och Lars ramqvist på Skandias bolagsstämma i april 2003.
NYHETER

Lars Ramqvists dagar som styrelseordförande i Volvo är räknade.

Efter skandalerna i Skandia anser de stora ägarna att hans förtroende är förbrukat.

Fondförvaltaren Robur, Volvos tredje största ägare, anser att det blir svårt för Ramqvist att sitta kvar.

– Det finns lite väl många frågetecken, säger Roburs vd Anders Ek.

”Det väcker frågor”

Åsikterna delas av flera storägare Aftonbladet talat med.

– Jag har samma uppfattning. Det är klart att det som hänt väcker frågor, säger Lars Idermark, vd för Andra AP-fonden.

Bakgrunden är Ramqvists inblandning i Skandias skandalaffärer.

Under sin tid som styrelseordförande 1998–2003 var Lars Ramqvist ytterst ansvarig för att taket i de omstridda bonusprogrammen skrotades.

”Skadat förtroendet”

– Naturligtvis har det skadat förtroendet. Det är svårt att dra någon annan slutsats, säger Björn Lind, ansvarig för ägarfrågor på SEB fonder.

Flera storägare understryker att man måste hålla isär bolagen Skandia och Volvo. Men många oroas över att uppgifterna om Ramqvist visar på brister i omdöme och lämplighet.

– Självklart undrar man hur han ser på beslutsfattande. Omdömesfrågor spelar stor roll, säger AMF Pensions vice vd Thor Martin.

Ansvaret att utse en ny styrelseordförande vilar tungt på den nomineringskommitté som just utsetts.

Kommittén leds av Alectas vd Lars Otterbeck, som tvingade bort Ramqvist från Skandia, och ska presentera ett förslag före Volvos bolagsstämma 22 mars.

Många storägare är representerade i kommittén. Flera av dem som inte är det ska jobba för att eliminera Ramqvist.

– Vi tänker agera. Men våra synpunkter för vi fram direkt till kommittén, säger Lars Idermark.

Kan tvingas bort

Om Skandia gör allvar av hotet att kräva Ramqvist på skadestånd, kan han tvingas lämna Volvo i förtid.

– Om förtroendet är så skadat att han inte kan verka, blir det knöligt. Då får styrelsen utse en tillfällig ordförande, säger Björn Lind.

Aftonbladet har förgäves sökt Renault, som äger en femtedel av Volvo, för en kommentar.

Ramqvist tjänade 10 miljoner

Leif-Åke Josefsson, Jonas Lindgren