Butikschefen lurade till sig flera miljoner

Tusentals telefoner såldes med falska order

Foto: Henry Lundholm
SÅLDES SVART Butikschefen och hans försäljare utnyttjade de subventioner som bland annat Telia och Comviq ger för nya abonnenter. På så sätt kunde de lura till sig miljontals kronor på 2 400 telefoner.
NYHETER

Butikschefen och en säljare sålde firmans mobiler svart.

2 400 telefoner värda 8,7 miljoner kronor hann de sälja innan bubblan sprack.

Trots att de skyller på varandra har nu båda dömts till fängelse för grov förskingring.

Den 30-årige mannen blev efter mindre än ett år som säljare befordrad till butikschef för en butik i norra Stockholm.

Kort därefter började han manipulera företagets datasystem.

Syftet var att kunna sälja mobiltelefoner svart utan att ledningen för företaget skulle märka något.

Till sin hjälp tog han en nyanställd 24-årig säljare.

Kastade SIM-korten

Butikschefen och säljaren utnyttjade de subventioner som mobiloperatörerna ger för nya abonnenter för att dölja verksamheten.

Butikskedjan fick in pengar från operatörerna och anade därför inte oråd.

De båda bedragarna skrev ut falska order och falska mobilabonnemang. De kuvert med SIM-kort som hörde till abonnemangen kastades bort eller gömdes.

Utnyttjade försvaret

En del av dessa påträffades gömda på lastgatan bakom butiken sedan härvan avslöjats.

För att få "kunder" som passade till de falska beställningarna använde butikschefen företag och myndigheter som varit kunder till butikskedjan. Täby och Vallentuna kommuner, Försvarsmakten och stora IT-företag utnyttjades ovetandes av bedragarna.

8,7 miljoner kronor

Mobiltelefonerna såldes vidare svart bland annat till butikschefens bekanta. Köparna betalade kontant. Andra anställda i butiken har berättat att de sett butikschefen motta 40 000 kronor i kontanter vid ett tillfälle.

Sammanlagt omfattar bedrägeriet 2 400 mobiltelefoner och 4 800 mobil-abonnemang. Förlusten för butikskedjan uppgår till 7,3 miljoner kronor.

Marknadspriset på det stulna är 20 procent högre: 8,7 miljoner kronor.

- Vi har bytt datasystem sedan detta inträffade och det gör att det inte ska behöva hända igen.

- Men mot interna brott är det svårt att skydda sig helt, säger Daniel Lindholm, marknadsdirektör på Geab The Phonehouse.

Inkomsterna från bedrägerierna gick bland annat till bil- och datorköp.

Båda männen har överklagat sina domar.

Peter Pettersson