Godnatt, Keve

Folk rasade, somnade eller hyllade honom som ett geni

NYHETER

Han var Fadren. Han var Peer Gynt och Falander. Och Thommy Berggrens alkoholiserade far i "Kvarteret Korpen".

Han var en lysande skådespelare, en inspirerande regissör, en nyskapande professor - och en "besvärlig jävel".

Keve Hjelm är död.

Cancersjuk Keve Hjelm, här med hustrun Ingrid, berättade öppet om sin prostatacancer. Under det senaste året, när sjukdomen blev mer aggressiv, vårdades han på vårdhem. Men trots sin sjukdom var han aktiv in i det sista.

Keve Hjelm var arbetargrabben från en banvaktsstuga i Sörmland som blev en av Sveriges största skådespelare inom teater och film, framför allt på tv.

Efter att i många år ha brottats mot sin cancer, som började i prostatan, avled han i stillhet natten till i går, omgiven av sin familj. Han blev 81 år gammal.

Familjen, det är Ingrid, hans hustru sedan mer än 50 år, och barnen Åsa-Lena, Kåre, Ola och Matti.

- Åsa-Lena var på väg till Göteborg men fick vända i Skövde. Och Kåre kom hem från Paris i tid, säger Tomas Bolme, Teaterförbundets ordförande och sedan många år vän till familjen.

Koncentration

Klockan åtta i går morse fick han dödsbeskedet av Keve Hjelms familj.

- För mig var han kanske Sveriges bäste manlige skådespelare, dels för sitt enorma försvar för skådespelarens rätt till sin roll och konstarten, dels för att han hade en fantastisk koncentrationsförmåga och styrka på scenen. Han kunde få sina medspelare att bli bättre än de egentligen var, säger Tomas Bolme.

Keve Hjelm berättade öppet om sin prostatacancer. Under det senaste året, när sjukdomen blev mer aggressiv, vårdades han på vårdhem. Men trots sin sjukdom var han aktiv in i det sista.

På fredag visar SVT en dokumentär om Keve Hjelm. Filmen spelades in i så sent som i somras på Långbro vårdhem, där Keve Hjelm då vårdades.

Sängliggande och redan då svårt märkt av sin sjukdom berättar Keve Hjelm om sitt liv för kulturjournalisten Johannes Ekman.

Starka mediciner

- Trots att han var sjuk och ofta kunde vara frånvarande - han fick ju starka mediciner och somnade ibland - hade han alltid glimten i ögat. Det var mysigt att vara där trots att han var så dålig, säger Johannes Ekman som tillbringade många timmar på vårdhemmet tillsammans med Keve Hjelm och hans hustru Ingrid.

Den här veckan skulle Johannes Ekman ha besökt Keve Hjelm på Albyängs vårdhem, där han vårdades på slutet, men det hann han aldrig.

- Han fick aldrig se filmen. Det känns tråkigt, men samtidigt sa han själv att han inte var så intresserad av att hålla på och älta det han hade gjort, säger Johannes Ekman.

I 60 år var Keve Hjelm aktiv på scen och inom teatern - och det han har gjort har haft stor betydelse, inte minst för de yngre skådespelare som har kommit efter honom.

Han, arbetargrabben, katten bland hermelinerna, som aldrig riktigt kände sig hemma i de högborgerliga salongerna, var en av de få som vågade stå upp och kritisera storheter som Olof Molander, Alf Sjöberg och Ingmar Bergman, Dramatens tre stora "demonregissörer" som Keve Hjelm kallade dem.

Dessa "kärnkraftverk, mogna att avskaffas" styrde skådespelarna för hårt, ansåg han.

Efter många år på scen blev han själv rektor på Teaterhögskolan 1987 och året därpå professor. I nästan tio år fick en ny generation skådespelare förmånen att ha honom som lärare.

Lärde sig utantill

Själv gick Keve Hjelm aldrig någon riktig scenskola - han lärde sig själv. Redan i skolan upptäckte han sin suveräna förmåga att lära sig texter utantill.

Sitt genombrott på scenen fick han i "Se dig om i vrede" på Göteborgs Stadsteater 1956. Under 60-, 70- och början av 80-talet gjorde han den ena stora dramatiska rollen efter den andra, på scen och på tv, många av dem utslagna och nedgångna figurer - något han, som själv levde hårt på den tiden, blev expert på.

Som den guldbaggebelönade fadern i Bo Widerbergs "Kvarteret Korpen", som den absintfördärvade Falander i tv:s "Röda Rummet" - eller den dubbelt prisbelönta rollen som den åldrande Peer Gynt på Stockholms stadsteater.

August Strindberg var hans egen favorit och han blev också känd som en av Sveriges främsta Strindbergstolkare.

Godnatt, jord

Men de flesta minns honom nog mest för "Godnatt, jord", åtta timmar oändligt långsam tv som på den tiden, 1979, väckte en enorm uppståndelse. Folk antingen somnade, blev rosenrasande - eller hyllade honom som ett geni.

De sista stora rollerna på scen blev "Kung Lear" och James Tyrone i "Lång dags färd mot natt" på Dramaten, i regi av Thorsten Flinck, hans hängivne lärjunge och beundrare.

Deras sista stora projekt tillsammans, "Påkläderskan" på Dramaten för tre år sedan, tvingades Keve Hjelm ställa in på grund av sin sjukdom.

Det var första - och enda gången - på 60 år.

Fotnot. "K Special: Keve Hjelm" visas i SVT2 på fredag kl 20.00.

Keve Hjelm har spelat de flesta stora rollerna på scen, regisserat de flesta Strindbergs-dramerna och medverkat i ett 60-tal filmer. Här är några av de mest kända:

Kerstin Nilsson