Aftonbladet.se tredje bästa annonsplats i Sverige

- och i år spås företaget öka mest i Mediesverige

NYHETER

Aftonbladet.se står åter på pallen när tidningen Dagens Media rankar årets bästa medier.

Tidningens webbsajt hamnar på tredje plats – alla kategorier.

Och för året som precis inletts anses aftonbladet.se ha den bästa framgångs- prognosen av alla.

Foto: Lars Rosengren
Aftonbladets.se:s annonsavdelning: Johan Mattsson, Johan Svala, Eva Åhlfeldt Brådhe, Helene Thunander, Angelica Söderberg

Främst är det aftonbladet.se:s annonsavdelning som fått sajten att klättra från förra årets sjundeplats och hamna på pallen.

I kategorin kreativitet gentemot annonsörer hamnar aftonbladet.se på andra plats. Samma placering får man för den höga kvalitén på säljorganisationen.

– Det är en stor framgång för oss. Det är också en framgång för internet som annonsmedium. Aftonbladet.se anses ju nu vara effektivare än många av landets stora tidningar och tv-kanaler, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör på aftonbladet.se.

Bästa säljkåren

Eva Åhlfeldt Brådhe försäljningschef på aftonbladet.se är noga med att påpeka att det inte bara är säljfolket som ligger bakom framgångarna.

– Det är ingen slump att så många människor läser och kollar på aftonbladet.se. Det är mycket lättare för oss att bedriva försäljning ur det perspektivet, säger hon.

– Men aftonbladet.se har också Sveriges i särklass bästa säljkår. Vi har lärt oss att paketera innehållet på ett smakfullt sätt.

Ljus framtid

Det är ett urval av medieföretag, reklambyråer och annonsörer som fått svara på de enkätfrågor som ligger till grund för Dagens Medias rankning.

Bland annat fick man svara på frågan om de undersökta medierna kommer att bli mer eller mindre framgångsrika 2004.

Där toppar aftonbladet.se listan. Framgångarna spås alltså bli ännu större i år.

Prognos för 2004

Bygger på en bedömning om de aktuella medieföretagen väntas bli mer eller mindre framgångsrikt under det kommande året.

Malin Ekmark