Här är det farligast i tunnelbanan

3 500 anmälningar på ett halvår: rån vanligare på stationer i förorten

1 av 4 | Foto: PETER KJELLERÅS
Från Hagsätra station har 75 anmälningar lämnats till Connex under det senaste halvåret.
NYHETER

Hot och våld mot resenärer, bråk och blottare.

Att åka tunnelbana i Stockholm kan bjuda på det mesta.

Här är de farligaste stationerna i tunnelbanenätet.

Många upplever det som obehagligt att åka tunnelbana sent på kvällen. Och en titt på Connex egen statistik visar att rädslan är befogad.

Det senaste halvåret har Connex fått in närmare 3 500 rapporter till trafikledningscentralen. Det handlar om hot och våld mot resenärer, bråk på tåg och stationer, berusade personer, knarkare och blottare.

Stökigast är det på tunnelbanans knutpunkter - T-centralen, Fridhemsplan, Gullmarsplan och Slussen - där mycket folk är i rörelse. Men även slutstationerna ligger högt på listan. En av förklaringarna kan vara att här hamnar många av de resenärer som somnat på tågen. Enligt Bo Nilsson på Connex säkerhetsavdelning kan det lätt uppstå bråk när de sömniga resenärerna väcks.

Kallar på hjälp

- Vår personal ska inte heller själva fösa ut de här personerna ur tåget utan kallar på hjälp, säger han.

T-centralen toppar statistiken med 398 inrapporterade händelser, tätt följd av Kungsträdgården, Slussen och Fridhemsplan.

När det gäller grövre brottslighet som rån och våld mot resenärer har T-centralen, Fridhemsplan och Gullmarsplan råkat ut för flest incidenter, men även Akalla, Brommaplan, Norsborg och Rinkeby har flera fall.

Rån vanligare

Peter Karlsson, chef för polisens tunnelbaneenhet i Stockholm, förklarar att det är skillnad på vilken typ av bråk stationerna har. Vid de stora knutpunkterna är det mycket stök, berusade personer, knarkförsäljning och misshandel, medan rån är vanligare på förortsstationerna.

- Ju färre resenärer det är på ett tåg, desto större är risken att råka ut för rån, säger han.

Om man känner sig osäker tycker han att man ska sätta sig i vagnen längst fram, närmast föraren, och inte i sista vagnen.

- Då kan i alla fall föraren höra om man ropar på hjälp.

Så drabbad är din station

Carola Ålstig

ARTIKELN HANDLAR OM