Nittve vill att konsten ska vara öppen för alla

På lördag hälsar han besökarna välkomna till Moderna museet igen

NYHETER

Moderna museets chef Lars Nittve växte upp i ett höghusområde i Hässelby, trodde på marxismen och var passionerat fan av proggbandet Fläsket Brinner.

I dag bor han på Östermalm, brinner för att öppna konsten för alla och vakar över tavlor signerade Picasso och Duchamp.

Foto: LOTTE FERNVALL
Nu öppnar Moderna museet på Skeppsholmen i Stockholm igen efter mögelsaneringen. Chefen Lars Nittve, 50, hälsar besökarna välkomna till lokalerna där de bland annat kan se denna kotapet efter en förlaga av Andy Warhol.

1 På lördag öppnar Moderna museet på Skeppsholmen igen efter mögelsaneringen. Är problemen över nu?

- Så mycket man kan lita på experterna ja. När jag kom hit 2001 var en tredjedel av personalen sjukskrivna för allergi- och astmaproblem, så det var oerhört allvarligt. Själv är jag mögelallergiker så det räckte att jag satt tjugo minuter i det gamla chefsrummet för att det skulle dra ihop sig i luftrören.

2 Och inträdet blir gratis?

- Ja, det är något jag kämpat för från dag ett. I London hade vi gratis inträde och man kunde faktiskt se med blotta ögat att det gjorde skillnad. Man lockade människor som kanske annars inte skulle gå på museum.

3 Är du den museernas frälsare du utmålades som när du skulle tillträda?

- Nej, jag tror inte på frälsare, generellt sett. Museer är kollektiva processer, så jag värjer mig mot ett sånt epitet. Även om det är väldigt smickrande.

4 Är en museichef en misslyckad konstnär?

- Jag har aldrig haft konstnärliga ambitioner. Men jag ska i ärlighetens namn säga att jag som ung provade som fotograf och slutade för att jag inte tyckte jag var tillräckligt bra.

5 Under din ledning blev Tate Modern i London världens populäraste moderna museum. Hur ska Moderna i Stockholm bli ett måste för alla?

- Det är många olika saker. Allt från att man ska kunna dricka

kaffe till vilka redskap vi har för besökarna.

6 Känner folk igen dig?

- En del. Men svenskar stirrar inte så mycket utan glider med blicken på ett speciellt sätt.

7 Är du passionerad?

- Ja, kall är jag då inte. Men samtidigt är jag rätt strukturerad.

8 Du har en brokig bakgrund. Började som fotograf, avbröt en utbildning på Handels och blev slutligen museichef?

- Jag har inte vuxit upp med konst utan började gå på utställningar med David Neumann, som nu är konsthallschef på Magasin 3 och också gick på Handels. Konsten berörde mig på ett sätt som ingenting annat hade gjort tidigare.

9 Ytterligare en av dina gamla kompisar är museichef i dag, Bosse Nilsson på Liljevalchs?

- Vi lärde känna varandra på universitetet, vi var bara några stycken i Sverige som höll på med konststudier på den nivån. Men att vi tre har hållit ihop i alla år stämmer inte. Jag har inte tätare kontakt med dem än med cheferna på de andra museerna.

10 Är kulturella institutioner ett manligt fäste?

- Den diskussion som varit har stört mig ganska mycket. Den pekar på manliga maktstrukturer men bygger samtidigt på föreställningen att personalen inte har något inflytande. Och blundar för att de flesta museer nästan är helt kvinnligt dominerade när det gäller intendenter, ledningsgrupp och så vidare.

11 Din sambo är inredningsarkitekt. Delar du hennes intresse?

- Arbetar man med konst och visuella saker är det klart att man också är intresserad av det som omger en. Men sen är det väldigt stor skillnad mellan en professionell inredningsarkitekt och någon som jag.

12 Säg något om dig själv som

få vet om?

- Att jag är en himla bra utförsåkare och var skidlärare en gång i tiden, i Voss i Norge!

Snabbfakta/Lars Nittve

Anette Holmqvist

ARTIKELN HANDLAR OM