Flygledaren höggs ihjäl

71 dog när planen krockade i luften - mordet kan vara en hämnd

1 av 2 | Foto: MATTIAS CARLSSON
FLYGLEDAREN VAR ENSAM Poliser, brandmän och frivilliga letar efter vrakrester och döda människor sedan de båda planen kolliderat i luften.
NYHETER

LONDON

Flygledaren pekades ut som ansvarig för flygkraschen i södra Tyskland där 52 barn dog.

I går blev han mördad. Han knivhöggs utanför sitt eget hem.

Den schweiziska polisen utreder nu om det var en hämnare som dödade flygledaren.

Strax före klockan 18 i går eftermiddag ringde det på dörren till den 36-årige danske flygledarens hus i Kloten nära Zürich i Schweiz.

Mannen som ringde på var i 50-årsåldern och talade tyska. Enligt vittnen växlade han och flygledaren bara några få ord innan den besökande mannen drog fram en kniv.

Högg flera gånger

Han högg flera gånger mot 36-åringen.

Gärningsmannen flydde sedan till fots mot samhället Lufingen.

Den danske flygledaren skadades mycket svårt och han avled kort efter attacken.

Hans hustru blev vittne till mordet, säger Martin Sorg, Zürichpolisen, till Neue Zürcher Zeitung.

- Hon säger att gärningsmannen är 50-55 år gammal och cirka 170 cm lång. Han talade tyska med stark östeuropeisk brytning.

Paret har två små barn.

Den schweiziska polisen inledde omedelbart en omfattande jakt på mördaren.

Polisens utredare undersöker samtidigt om det finns en koppling mellan mordet och flygkraschen den 1 juli 2002 då 71 personer dödades.

Krock i luften

Ett transportflygplan av typen Boeing 757 från företaget DHL kolliderade med ett ryskbyggt jetplan av typen Tupolev 154 från Bashkirian Airlines i luften över Bodensjön i södra Tyskland .

Av de 71 döda var 52 barn.

Den danske trafikledaren var ensam ansvarig i tjänst och haveriutredningen kritiserade företaget Skyguide - som hade ansvar för att leda planen över området - mycket hårt. Bland annat för att bara en ensam trafikledare, den danske 36-åringen, var i tjänst vid olyckan.

Sedan dess har de efterlevande och företaget Skyguide förhandlat om ersättning, och för tre månader sedan kom de överens.

Kollegan tog rast. Den danske flygledaren blev ensam kvar i flygledartornet.

Därför dog 71 människor i kraschen den 1 juli 2002.

Dessutom fungerar inte varningssystemet, som skulle ha varnat för att det tyska fraktplanet och det ryska passagerarplanet kom för nära varandra.

När trafikledaren insåg den annalkande katastrofen försökte han desperat komma i radiokontakt med det ryska planet.

- Dyk, dyk! Du är på kollisionskurs med ett annat plan, skrek flygledaren när han äntligen fick kontakt.

Men det var för sent. 44 sekunder senare är olyckan ett faktum. De två planen kolliderade på 13 000 meters höjd.

Asbjørn Svarstad, Leif Kasvi, Johan Taubert

ARTIKELN HANDLAR OM