- Jag tvingas ta bussen i stället

Ensamma mammor drabbas värst av dyrare bilkostnader

Foto: DRAGO PRVULOVIC
GRÄNSEN ÄR NÅDD " Det är länge sedan jag bara hoppade in i bilen och stack i väg", säger Christina Salmi, med barnen Angelica och Rebecca.
NYHETER

Aldrig tidigare har det varit så dyrt att äga bil som i dag.

Hårdast slår kostnadsökningarna mot ensamstående mammor som redan lever på marginalen.

- Jag har ställt bilen och tar bussen i stället, säger Christina Salmi, 40.

Det är inte bara det rekordhöga bensinpriset - på väg mot elva kronor - som gräver stora hål i hushållens budget. Höjda parkeringsavgifter, ökade försäkringspremier, nya skatteregler, trängselavgifter för stockholmare och räntehöjningar framåt hösten väntar de alltmer plågade bilägarna.

För Christina Salmi i Skanör är gränsen redan nådd.

I ett försök att sänka kostnaderna har hon och hennes två döttrar Rebecca,11, och Angelica, 10, valt att åka buss så mycket som möjligt, i stället för att ta bilen. Alla vardagsresor görs med bussen.

- Varje liter bensin jag kan spara genom att inte använda bilen innebär mycket för min ekonomi, säger Christina Salmi.

Vänder på slantarna

Liksom för många andra ensamstående mammor tvingas hon vända på slantarna för att få det att gå ihop.

Bilen vill hon dock inte vara helt utan och har inga planer på att sälja den. Åtminstone inte just nu.

- För längre resor är bilen nästan ett måste, säger Christina Salmi.

Men det blir inte lika många besök hos släkt och vänner som tidigare.

- Jag planerar mina bilresor mycket noga. Det är länge sedan jag bara hoppade in i bilen och stack i väg.

Christina är inte ensam i sin situation. Motormännens riksförbund får samtal varje dag från upprörda bilägare som tycker att det blivit alldeles för dyrt med bil.

Beroende av bilen

- Bilägarna är ett tappert släkte men nu tror jag att många fått nog, säger Tomas Nilson på M:s informationsenhet.

- Vi vet att folk är beroende av sin bil och när det blir dyrare får annat stå tillbaka. Till exempel resor och nya kläder men många sparar även in på maten.

För stockholmsbilisten innebär införandet av trängselavgifter en ökad kostnad på 1 800 kronor i månaden, plus att staden höjt boendeparkeringen till 500 kronor i månaden. Och riksdagen har gett kommunerna tillstånd att höja felparkeringsavgiften med upp till 1 000 kronor.

Den enda som kan glädja sig åt de ökade bilkostnaderna är finansministern.

På varje liter såld bensin drar han in nästan åtta kronor i skatt.

Det här gör bilägandet dyrare

Sven-Anders Eriksson