Fyra döda i terminalraset i Paris

– nu hittas nya sprickor

Foto: Stephane de Sakutin/AP
Tre personer dödades i söndags när delar av terminal 2E vid Charles de Gaulle flygplatsen rasade samman.
NYHETER

Paris

Dödssiffran efter terminalraset på Roissy-flygplatsen i Paris sänktes på måndagen till fyra. Men samtidigt hörde arbetare taket spricka på flera nya ställen.

Flygplatschefen säger att hela den nya terminalen ska rivas, om det visar sig att konstruktionen inte håller måttet.

I söndags morse uppgavs det att minst sex människor omkommit då delar av den tunnellika terminalbyggnaden på Paris största flygplats kollapsade. Senare angavs antalet döda till fem, och på måndagen meddelades det att fyra hittats omkomna. Men det kan finnas fler i rasmassorna.

Terminal 2E på Roissy, eller Charles de Gaulle-flygplatsen som den också kallas, har varit stängd för resenärer sedan olyckan. På måndagen sysslade arbetare med att röja undan bråten – tonvis med betong, metall och glas – efter raset. De skulle också undersöka om resten av byggnaden kan användas utan risk.

Mycket tyder på att den inte kan det.

Sprickor i taket

– Polisen utrymde byggnaden i förebyggande syfte sedan delar av taket börjat krackelera, sade en talesman för flygplatsbolaget.

– Sprickorna uppstod återigen i avgångshallen, tillade han.

I söndags morse var det resenärer som slog larm om att taket börjat spricka. Strax efteråt inträffade raset.

Om hela terminalen måste stängas skulle det vara ett hårt slag både mot flygplatsmyndighetens finanser och mot dess anseende – samtidigt som privatisering planeras. Men chefen för ADP (Aeroports de Paris) Pierre Graff fastslog på måndagen att säkerheten kommer i främsta rummet.

– Om ringbalkarna inte går att reparera kommer vi att jämna alltihop med marken, sade han till tidningen Le Parisien.

– Vi tar inga risker när det handlar om säkerheten.

Modernaste terminalen

Terminal 2E invigdes så sent som den 25 juni i fjol. Invigningen hade då skjutits upp en vecka, på grund av säkerhetsproblem. En taklampa hade rasat ner just när säkerheten skulle inspekteras. Landsorganisationen CGT kritiserade vid öppnandet flygplatsledningen och Air France för att de skyndat på bygget alltför mycket.

Terminalen används av Air France och flygbolagsgruppen Skyteam. Det är Roissy-flygplatsens allra modernaste terminal och kostade 750 miljoner euro att bygga.

Avsikten har varit att den futuristiska terminalen i framtiden ska svälja tio miljoner passagerare om året. Nu är det cirka 60 plan om dagen som dirigeras om till andra terminaler på Roissy i Paris nordöstra utkant.

Många ifrågasätter nu om konstruktionen verkligen håller. Bygget kanske gick alldeles för fort.

En brottsutredning har redan inletts. Terminalens arkitekt Paul Andreau är på väg hem till Frankrike från Kina, där han arbetar med ett operahus.

– Jag kan inte förklara vad som hände. Jag förstår det inte, sade han till tidningen L'Humanité.

TT-AFP)