Saab 9-3 ska säljas i Kina

På längre sikt kan bilarna även byggas där

Foto: SAAB
Saab 9-3 erbjuds nu bilköparna i Kina. Saab hoppas sälja 3000 bilar per år.
NYHETER

Trollhättan

Saab Automobiles ledning befinner sig i dagarna i Kina för att introducera 9-3-modellen på den kinesiska marknaden.

Vd Peter Augustsson räknar med att inom några år sälja 3 000 bilar om året i Kina och på längre sikt kan det bli aktuellt att även bygga bilarna i Kina.

Den snabbast växande bilmarknaden i världen lockar förlusttyngda Saab att med hjälp av moderbolaget General Motors hänga på tåget för att öka sina volymer.

Peter Augustsson framhåller att marknaden för importerade premiumbilar har ökat dramatiskt tack vare en växande kinesisk medelklass och sänkta importtullar efter Kinas inträde i WTO.

Introduktionen av 9-3 sportsedan följs i höst upp med cabrioletversionen.

Från början ska fem återförsäljare som enbart säljer Saab öppna nya bilhallar i några storstadsområden och de följs senare i år av fyra till.

Nästa år öppnas försäljning hos minst ytterligare sex detaljister.

Fyradagarsvecka

Hittills i år har försäljningen inte gått lysande.

- Det är lite kärvt och motigt, säger Metallfackets ordförande på Saab Paul Åkerlund.

För närvarande och fram till vecka 26 tillämpas fyradagarsvecka i fabriken i Trollhättan.

Prognosen låg tidigare på drygt 140 000 bilar i år.

- Vi var väl lite kaxiga i början av året, säger presschef Christer Nilsson till TT.

Han räknar ändå med att Saab ska komma upp i närheten av 140 000-nivån tack vare försäljningsstarten för nya japanskbyggda Saab 9-2 X i USA i juni och introduktionen av den nya dieselvarianten av 9-3 som främst väntas öka efterfrågan i Syd- och Mellaneuropa.

Under första kvartalet 2005 börjar sedan den amerikanskbyggda stadsjeepen 9-7 X att säljas i USA och senare under året startar serieproduktionen av kombiversionen av 9-3 i Trollhättan.

Modellspekulation

- Produktprogrammet är bredare än på länge nu, säger Paul Åkerlund.

Frågan är när det kommer en ersättare till dagens 9-5 som introducerades sommaren 1997 som 1998 års modell. Eftersom GM vill utnyttja gemensamma komponenter i så stor utsträckning som möjligt kan Saab eventuellt gå ifrån framhjulsdrift och välja en plattform med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.

GM:s utvecklingschef Bob Lutz har deklarerat att Saabs bilar i princip ska kunna byggas var som helst i världen.

Varken Christer Nilsson eller Paul Åkerlund utesluter därför att nästa 9-5 byggs både i Trollhättan och USA.

Det som talar för parallell produktion är främst dollarkursen.

- Det behöver inte innebära att vi bygger färre bilar utan förmodligen att vi bygger många fler i Trollhättan, säger Åkerlund med hänvisning till GM:s inriktning på plattformsfabriker som gör det möjligt att i framtiden också bygga andra GM-modeller i Trollhättan.

Benny Öinert/TT