Smittspridaren stängs - tack vare läsartips

Så kunde Aftonbladet stoppa de livsfarliga fruktduscharna

NYHETER
Aftonbladets förstasida förra lördagen. Ett nyhetstips kvällen före resulterade i dagens toppnyhet.

Förra fredagkvällen strax före nio ringde det på Aftonbladets tips-telefon.

- En man har dött av bakterier som misstänks komma från en dusch-anläggning på en stormarknad i Umeå.

Nyhetschefen Magnus Ringman drog i gång det väloljade maskineri som är Aftonbladets redaktion.

Reportrar och fotografer skickades ut på fältet, drabbade intervjuades, myndigheter ställdes mot väggen.

Smittskyddsinstitutet hade känt till misstankarna några månader. Men de hade lagt locket på, konsumenterna skulle ingenting få veta. De till och med vädjade till Aftonbladet att inte skriva.

Självfallet lydde vi dem inte. Vår uppgift är att berätta och konsumenterna har rätt att få veta. Därför löd rubriken dagen efter på Aftonbladets förstasida: DÖDSSMITTA I GRÖNSAKSDISK på stormarknad - en död.

På fyra sidor inne i tidningen kunde vi berätta om misstankarna, vi intervjuade Bosse Björk, 63, som själv smittats och avslöjade att även sex personer i Lidköping smittats av legionellabakterier.

I måndags rekommenderade

branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel sina medlemmar att stänga av duscharna i grönsaksdiskarna.

Det här är ett skolboksexempel på hur god journalistik kan fungera - eller på devisen:

Aftonbladet behövs när sanningen ska fram.

Men vi klarar det inte ensamma. Vi behöver hjälp från er läsare. Ni ser och hör och tipsar oss. Vi skriver och berättar.

Tillsammans kan vi göra Sverige till ett lite bättre land att leva i.

PS: Här bredvid kan ni se hur ni kan tipsa oss med hjälp av telefon, mejl, sms eller mms.

Tipsa Aftonbladet på fyra sätt

Niklas Silow, redaktionschef