Ostindiefarare siktad vid Vinga

Foto: ROGER LUNDSTEN/SCANPIX
Ostindiefararen Götheborgs premiärtur blev lyckad. Till hösten ska kopian av 1700-talsskeppet segla bl a till Sydafrika och Asien.
NYHETER

Göteborg

En ostindiefarare siktades på måndagen i solskenet vid Vinga. Det var Götheborg på sin första provtur.

Skeppet har byggts med ett fartyg som förliste i hamninloppet 1745 som förlaga. Den tidens ostindiefarare var så gott som hemma från en lång resa, när det gick på grund. Alla ombord kunde räddas.

Provturen med den moderna Götheborg blev dessbättre inte lika dramatisk. Det handlade mest om att testa maskiner och styrning.

– De hade lite problem med bränsletillförseln till en av motorerna. Det jobbar man på att åtgärda, säger Annica Magnusson, pressansvarig på Svenska Ostindiska Companiet.

– Men styrförmågan är över förväntan, tillägger hon.

Modern teknik

Styranordningen är gjord på gammalt vis, med träroder och rep.

– Styrrepet till rodret har slagits ihop av speciellt garvade skinn från 15 älgar. Hamparep fungerar inte, påfrestningarna blir för stora.

Däremot har skeppet utrustats med två moderna motorer.

– Dagens internationella sjöfartsregler säger att man måste ha det, till exempel för att kunna gå in och ut ur hamnar.

Färden gick nästan ända ut till fyren Trubaduren, vid Vinga längst ut i Göteborgs skärgård. Seglen luftades dock inte, de sätts på först om några veckor.

Föll i vattnet

Vid förtöjningen av Götheborg efter testresan inträffade en incident där två personer föll i vattnet. De två var ombord på en liten båt som skulle hjälpa till med själva förtöjningen. Båten kom snett och kantrade och sjönk. De två männen klarade sig utan skador men blev kraftigt nerkylda.

– Förutom den incidenten gick testet mycket bra, sade Annica Magnusson.

I sommar görs några större provturer med ett helt utrustat skepp. I juni besöker fartyget Oslo, och i augusti blir det Stockholm.

Den stora resan startar i oktober och kommer att vara i två år. Bland anhalterna finns Cadiz, Recife, Kapstaden, Freemantle, Kanton och Shanghai, där skeppet ska ligga i fyra månader från sommaren 2006.

Bygget av den nya ostindiefararen inleddes 1995.

Micke Larsson/TT