Ingen slipper undan reklamen

Norskt företag först med att sälja annonser i dataspel

Foto: funcom
Mötley Crües nya skiva är inte så ny år 30 000.
NYHETER

Reklamen är överallt.

Nu gör den sitt intåg även i nätets on line-världar.

Sprite och Nestlé får samsas med cyborger och lönnmördare i Anarchy Online.

Foto: funcom
Vissa saker är sig lika i framtiden.

Efter otaliga timmars spelande är du äntligen framme – du står öga mot öga med bossen i Anarchy Online.

Då får du se en stor reklamtavla med en uppmaning att köpa Mötley Crües nya skiva.

Stämningsförstörare? Kanske. Vill du slippa reklamen får du betala.

Det är norska Funcoms nya affärsidé.

Uppmärksam publik

Funcom har valt att låta basversionen av sitt klassiska on line-spelet vara gratis, men med annonser.

Målet är att nå konsumenter som har slutat se på tv.

– Till skillnad från tv-kanalerna kan vi garantera att våra spelare sitter klistrade framför skärmen så länge som reklamen visas, säger amerikanska Massive som förmedlar annonserna.

Många av de spelare som har betalat för den utökade versionen av spelet väljer att ”slå på” reklamen. Kanske tycker de att det är orealistiskt med en framtidsvärld utan krass kommersialism.

Fungerar inte i alla spel

Även det kommande Conan-spelet kan bli delvis reklamfinansierat, skriver Aftenposten.

Det blir en större utmaning för Funcom, då äventyret utspelas i en 10 000 år gammal fantasy-värld och reklamtavlor går dåligt ihop med häst och vagn.

Anders Thoresson