Spelsagan

Digital Illusions började i en student- korridor – nu säljer de miljontals spel

Så såg de ut då Klicka på bilden för att få fram en stor version.
NYHETER

Glöm Volvo, Ericsson och ABB.

Sveriges färskaste exportsuccé är spel - och började i en studentkorridor i Växjö.

I dag har bolaget Digital lllusions kontor i New York och Kanada, 220 anställda och omsätter hundratals miljoner kronor varje år.

Foto: frida lenholm
han leder succéföretaget Patrick Söderlund är vd för Digital Illusions – studentdrömmen som förvandlades till ett affärsimperium. Allt började med ett flipperspel men genombrottet kom med actionserien "Battlefield” som i dag har sålt nära fem miljoner exemplar- "Sverige har bara ett framgångsrikt spelföretag, och det är vi", säger Patrick Söderlund.

Det började med noll och inget.

- Det handlade om ett par studenter i Växjö som ville göra ett spel på skoj, ett flipperspel, säger Digital Illusions vd Patrick Söderlund.

Utan ett öre på fickan åkte de till en spelmässa i London för att sälja in idén hos förläggarna. De sov på golvet hos en kamrat och plankade in på mässan.

”Lyckades få in en fot”

- Än i dag när man presenterar sig, så är det flipperspelen folk kommer ihåg, säger Söderlund.

Men det stora genombrottet för Digital Illusions kom 2002 med ”Battlefield 1942”, ett actionspel i andra världskrigetmiljö - som ingen ville ha.

- Alla sa, ”det där är tekniskt omöjligt att genomföra”. Men vi lyckades få in en fot hos Electronic Arts i USA som tittade närmare på det.

I dag har ”Battlefield”-serien sålt nära fem miljoner exemplar.

Totalt har Digital lllusions sålt tolv miljoner spel.

Framgångsrikt företag

Nyligen arrangerades i Stockholm spelgalan Game awards, som ville visa den succéartade svenska spelscenen.

Problemet är bara att den inte existerar - menar Patrick Söderlund.

- Det där är en myt, det finns inget ”svenskt spelunder”. Sverige har bara ett framgångsrikt spelföretag - och det är vi.

10 spel ur Dice-biblioteket

Läs mer

Kristofer Ahlström