Systemet som ska få oss att nyktra till

NYHETER

Det gav en märklig känsla att höra Systembolagets vd Anitra Steen säga att det minsann inte är några politiker med i Systemets nya stora satsning - absolut inga politiker.

-Detta är ett projekt för dagens liv, dagens förutsättningar, sa hon.

Foto: LOTTE FERNVALL
IQ-initiativ Vd:n Anitra Steen avslöjade i går att Systembolaget lanserar nytt initiativ i alkoholfrågan och att de i samband med detta bildar ett nytt dotterbolag.

Den märkliga känslan uppstod naturligtvis därför att Steen är gift med Sveriges statsminister, och mer politiker än Göran Persson kan väl ingen bli.

Hans hustru stod i en konferenslokal i Stockholm och berättade för drygt tio halvintresserade journalister om hur Systemet ska få ner alkoholkonsumtionen i landet.

Att sänka alkoholkonsumtionen är en av Systemets två huvuduppgifter.Den andra är att sälja alkoholen.

Den opolitiska politiken

Att Steen betonade att inga politiker deltar i det nya projektet, därför att de som är med ska "representera samhället", säger något om vårt surfande och zappande samhälle.

Förr ansågs folkvalda politiker, till exempel en sådan som Anitra Steens man, representera just samhället.

I dag är samhället något lösare och utanför den politiska sfären.

Anitra Steen pratade så att säga om den opolitiska politiken.

I det blippande och zappande samhället ägnar vi oss åt allt mer saker men ger varje aktivitet allt kortare tid. Politik är per definition något långsamt och ofta ganska tråkigt så - usch, fy, prata inte om det!

40-procentig ökning

Det enda vi med säkerhet ägnar allt mer tid åt är att dricka vin, sprit och öl.

Alkoholkonsumtionen har ökat med nästan 40 procent de senaste tio åren.

Anitra Steen och Systembolaget ska råda bot på detta genom ett nytt bolag som heter IQ-initiativet.

IQ syftar på intelligens. Vi ska lära oss att dricka smartare.

Under drygt två år har Steen och hennes stab tänkt, skissat, konfererat, hjärnstormat, utvärderat, testat och planerat IQ. De kom fram till att det inte längre går att köra en central kampanj med prägel av myndighet, som "Spola kröken" för ett par decennier sedan.

Ängsligt angelägna

Centralt styrda kampanjer och myndigheter är lika ute som politiker. Att Steen och hennes medarbetare var ängsligt angelägna om att anpassa sig till det blippande och zappande samhället märktes på presskonferensen.

Den kördes på snabbspolning så att ingen skulle bli uttråkad: lite prat av Steen, ilprat av Systemets marknadschef (med power point och snabba filmsnuttar som han retligt nog hade svårt att få i gång), kort prat av inkallade goda exempel, blixtprat av IQ-initiativets vd Ann-Therese Enarsson, lite mer prat av Steen.

Hennes röst var som vanligt ljus och spröd och lät som om den vilken sekund som helst kunde brista.

Sundare vanor

IQ handlar om att goda exempel ska lyftas fram i reklamsnuttar i teve och på internet, till exempel fraktföretaget Green Cargo som infört alkolås i sina lastbilar.

Efteråt frågade jag hur mycket Steen dricker själv. Det visade sig att äktenskapet gett henne sundare vanor.

-När jag levde ensam kunde jag träffa vänner och ta ett glas vin mitt i veckan.

- Nu tar jag ett glas till middagen i helgen.

Jag hade inte mage att fråga om det är Göran som dricker upp resten i flaskan.

Peter Kadhammar

ARTIKELN HANDLAR OM