– Vagnarna är livsfarliga

Fackklubben: Alla gamla t-banetåg borde tas ur trafik

NYHETER

Elva personer fick föras till sjukhus efter branden på Rinkebys t-banestation.

– Connex äventyrar trafikanternas säkerhet, säger Jannis Kostantis, på tunnelbaneförarnas fackförening.

I går morse fattade ett tunnelbanetåg eld och panik utbröt på Rinkeby station.

Elden startade under vagnen, som är av en äldre typ. Enligt polisen – som först misstänkte mordbrand – orsakades branden av ett elfel i vagnens motor.

Enligt tidningen Metro misstänker tunnelbaneförarnas fackklubb att slarv med underhållet ligger bakom. En glödbrand kan uppstå när smuts och olja på underredet kommer i kontakt med skenorna.

Det är skandal

Fackförbundet Seko krävde i går att alla gamla vagnar i Stockholms tunnelbana skulle stoppas. 294 vagnar togs då ur drift.

Några timmar senare hävdes beslutet av Arbetsmiljöverket. Endast de 140 vagnarna av exakt samma modell som brandtåget i Rinkeby stoppades.

– Vi är väldigt arga. Alla gamla tåg har gemensamma drag. De elva personer som skadades i branden betyder ingenting för Connex. Det är skandal, säger Jannis Konstantis, vice ordförande för fackförbundet Sekos klubb 119.

På sex år har elva bränder under gamla vagnar startat. Men Connex säkerhetschef Claes Gotthold ser inget samband.

– Tågen har inte samma teknik. Men vi ser allvarligt på det här och ska undersöka vad som orsakat branden i Rinkeby.

– Trafikanterna behöver inte vara rädda för att åka med tågen, säger Claes Gotthold.

Vagnarna 40 år gamla

Per Johansson, ordförande för Sekos klubb 119, håller inte med. Vissa av vagnarna är 40 år gamla.

– Bolaget borde ta alla gamla tåg ur trafik. Detta är en fara för liv, säger han.

Något brandlarm finns inte på tågen. Connex Claes Gotthold tycker inte att brandlarm är nödvändigt.

– Vi har nödstopp som gör att tågen stannar vid nästa station om en brand inträffar, säger han.

Men Per Johansson tycker inte det är tillräckligt.

– Det värsta man kan få är en brand. Trafikanterna kan inte kommunicera med föraren på något sätt.

Läs mer

Tidigare artiklar

Sofia Strandberg

ARTIKELN HANDLAR OM