Flottiljchefen: Våra övningar innebär risker

Fler olyckor kan hända

NYHETER

Militärerna på F17 har ingen aning om vad som orsakade onsdagsmorgonens krasch i Hanöbukten.

Men flottiljchefen överste Lars Lundell konstaterade vid en presskonferens på onsdagen:

– Vi arbetar ständigt med en ökad flygsäkerhet. Men våra övningar innebär alltid risker.

Vid presskonferensen uppgav Lundell att planets räddningsfunktioner fungerat väl.

Piloten Axel Nilsson, 42, har 20 års tjänst i flygvapnet och överlevde olyckan med blotta förskräckelsen.

– Han är ”lite mörbultad” men välbehållen, sade Lundell.

”Okontrollerbart läge”

Det var en rote – två flygplan – som på onsdagsmorgonen gav sig ut på en helt rutinmässig flygstridsövning, enligt F17.

Utfarten gick planenligt, men under övningen hamnade ett av planen i ett ”okontrollerbart läge” och piloten initierade räddningssystemet, berättade överste Lundell.

Samtidigt larmades flygräddning och piloten hämtades av räddningshelikopter.

TT: Planet hamnade i ett okontrollerbart läge – är det vanligt?

– Det är väldigt ovanligt med Jas39Gripen och i den normala flygverksamheten är vi aldrig i okontrollerade flyglägen. Jas39Gripen är ett mycket säkert och lättfluget och fint flygplan, säger Svetoft.

Ledning på engelska

Syftet med övningen var att träna internationell ledningsprincip, det vill säga ordergivning och ledning på engelska. Varje kontakt avslutades med ett luftstridsmoment och det var under ett sådant moment som händelsen inträffade, berättade flygchefen överstelöjtnant Johan Svetoft som också fanns med på presskonferensen.

Enligt honom har piloten flugit mycket under senare tid – både i simulator och flygplan.

Okänd orsak

– Vädret var perfekt, planeringen fungerade klanderfritt. Orsaken till händelsen är totalt okänd, konstaterade Svetoft.

Anhöriga och personal vid flottiljen har informerats om det inträffade. Marinfartyg är skickade till haveriplatsen för att plocka upp vrakdelar. Enligt uppgift är det cirka 30 meters djup på platsen där planet gick ner i vattnet.

Statens haverikommission ska ta över ansvaret för den kommande utredningen.

– Vi har beslutat att inleda en undersökning av olyckan. I en första fas handlar det om att samla fakta genom till exempel intervjuer med de berörda för att försöka kartlägga vad som hänt, säger Sakari Havbrandt, operativ utredningschef vid kommissionen.

Planera för bärgning

Utredningsgruppen, som består av ordförande Carin Hellner, den före detta militära piloten Carl Hellström och den nuvarande civila piloten Tomas Krave, kommer också sannolikt att börja planera för att bärga planet.

– Det kan ju hända att det ligger för djupt eller för besvärligt till och det har förekommit att vi inte alls har hittat kraschade plan, säger Havbrandt.

Hur nödvändigt planet är för haveriutredningen beror på vilka uppgifter man i övrigt kan få fram, säger han.

Läs också:

Robert Triches, TT

ARTIKELN HANDLAR OM