Ringde för lite - miste numret

Olof: Förtroendet för Telia är borta

NYHETER

Olof Nordlund, 60, blev fråntagen sitt mobilnummer.

Anledningen: han ringde för lite.

Foto: LILIAN ANDERSSON
besvikna på telia Olof Nordlund och dottern Therese betackar sig för Telias kontantkort efter att Olofs nummer getts till en annan abonnent.

Plötsligt fungerade inte mobiltelefonen. Sim-kortet hade spärrats.

En nummersökning på internet visade att Olof Nordlunds mobiltelefonnummer hade skrivits över till en annan abonnent.

När dottern Therese Nordlund kontaktade Telias kundtjänst förklarade de att kontantkortet använts för lite för att anses som aktivt.

Påtankat med 400 kr

-Först blev jag riktigt förbannad, säger Therese Nordlund.

-Visserligen hade vi inte använt kortet på ett tag, men det är ingen anledning till att ge numret till någon annan, säger hon.

Kontantkortet från Telia var påtankat med 400 kronor. Men dessa gick inte att nyttja efter att Telia flyttade numret.

För att få tillbaka det inbetalda beloppet måste de betala 125 kronor i administrativ avgift.

-Vi har tröttnat, förtroendet är borta. Det är inget roligt att bli av med numret, säger Therese Nordlund.

Brist på abonnemang

Enligt Hans G Larsson, pressansvarig för Telia Privat, är det vanligt att stänga av mobiltelefonnummer om de märker att de inte använts under en längre tid.

-Ingen operatör vill ha vilande abonnemang, säger han.

Den främsta anledningen är bristen på mobiltelefonnummer. Att inaktivera kontantkort och skriva över nummer är normalt bland de flesta mobiloperatörer.

- Skulle det ligga en massa oanvända nummer kan det bli ett problem. Ibland händer det att numren blir en bristvara, säger Hans G Larsson.

Så lång livslängd har kontantkortet:

Clarence Frenker

ARTIKELN HANDLAR OM