LO till attack - mot vädret

Facket: Prognoser ger sämre arbetsvillkor

NYHETER

MALMÖ

LO har hamnat i storbråk med SMHI.

Orsaken är SMHI:s vädertjänst till strandrestauranger och caféer.

- Det leder till att ungdomar får sämsta tänkbara anställningsvillkor, säger Johan Ingelskog, ungdomsombudsman på LO.

Foto: KERSTIN CARLSSON
Jobb - bara när det är sol Ungdomar som jobbar på till exempel utomhuscaféer blir arbetslösa av SMHI:s nya vädertjänst, menar LO.

SMHI:s nya tjänst "Caféväder" riktar sig till företag som är beroende av fint väder.

Väderprognoserna gör att arbetsgivarna upp till tio dygn i förväg kan bedöma om de behöver ge ungdomarna timanställning.

På SMHI:s hemsida på nätet gör man reklam för den nya tjänsten just med orden:

"Med prognoser kan du spara kostnader för både personal och utgifter".

SMHI försvarar tjänsten

Ungdomsombudsmannen Johan Ingelskog på LO reagerar mycket kraftigt mot den formuleringen.

- Det gör att ägarna av kaféer och restauranger vid stränder lättare kan avgöra när deras feriearbetare får arbeta eller inte.

-Eftersom det finns en anställningsform som heter "vid behov" hamnar just den här gruppen i kläm.

Johan Ingelskog tycker det är mycket anmärkningsvärt att SMHI går arbetsgivarnas ärende på det här sättet.

Men produktchefen Kjell Lund på SMHI försvarar tjänsten "Caféväder".

-Innan har det ju varit så att ungdomarna kommit till arbetsplatsen, men fått gå hem igen när vädret varit dåligt. Med våra prognoser blir det bättre framförhållning, vilket borde vara bra för både arbetsgivaren och de feriearbetande ungdomarna.

Upplevs provocerande

Han håller dock med om att formuleringen att prognoserna sparar kostnader för personal är provocerande.

- Om den upplevs så ska vi naturligtvis ta bort den. Vi har aldrig ens reflekterat över att vår tjänst skulle leda till försämringar på arbetsmarknaden.

Per-Ola Ohlsson