Från fattigkvarteren till de stora scenerna

Kent Andersson parade patos med humor

NYHETER

Kent Andersson gjorde den långa resan från Göteborgs fattigkvarter till de stora scenerna.

Trots de egna framgångarna fortsatte han att se världen från den lilla människans perspektiv.

– Han var en banbrytande dramatiker och en väldigt bra skådespelare, säger Aftonbladets filmrecensent Jens Peterson.

Foto: ANDERS DEROS
Kent Andersson blev 71 år gammal.

Kent Yngve Andersson föddes i december 1933 i fattigkvarteren på Hisingen i Göteborg.

Staden präglades vid den tiden av stora klasskillnader och som ett av sju syskon i en arbetarfamilj kom Kent Andersson tidigt i kontakt med arbetarrörelsen.

Gick till sjöss

Med den bakgrunden var teaterbanan långt ifrån självklar.

I tonåren arbetade Kent Andersson en tid på ett pappersbruk och gav sig sedan av till sjöss. När han återvände till Göteborg kom han i kontakt med den nystartade Atelierteatern – och skådespelarintresset väcktes.

Efter en del mindre inhopp både på film och teater antogs Kent Andersson 1958 till Stadsteaterns elevskola. Under 1960-talet började han både skriva och regissera pjäser.

Epokbildande verk

Det stora genombrottet som dramatiker kom med pjäsen ”Flotten”, 1967, som han skrev tillsammans med Bengt Bratt. Samarbetet fortsatte med ”Hemmet” och ”Sandlådan”, som tillsammans bildade den djupt samhällskritiska Göteborgstrilogin.

Trilogin kom att bli banbrytande då alla tre pjäserna skapades i nära samarbete med både ensemblen och regissören Lennart Hjulström. Den så kallade gruppteatern var född.

– Det var något nytt som skapade en väldig vitalitet i teatern. Man politiserade det man höll på med och tog upp dagsaktuella ämnen, säger skådespelaren Johan Rabeus.

”Man trodde på honom”

Kent Anderssons folkliga och fattiga ursprung kom att prägla stora delar av hans karriär, även när han spelade mer lättsamma roller.

Ofta parade han sitt patos med en humor som slog ur underläge, exempelvis i rollen som dagdrivaren Ville Vingåker i tv-serien ”Hedebyborna”.

– Man trodde på honom, och det är den viktigaste egenskapen en skådespelare kan ha, säger Jens Peterson.

Under senare år var Kent Andersson mest känd från framgångsrika revyuppsättningar på Teater Aftonstjärnan.

Han var i full färd med att repetera föreställningen ”Ett drömspel” på Göteborgs stadsteater när han avled, 71 år gammal.

Läs mer:

Anders Thoresson