SLUSSEN RASAR

Vägbana hotar kollapsa och 20 ton betong har lossnat

Foto: LASSE ALLARD
Sammanbrott Slussen behöver en akut renovering och kostnaden för kalaset är 3,7 miljarder kronor. ”Vi trodde att det skulle räcka med att ta ner tio ton i år, men när vi slutade för vintern hade tjugo ton lossnat, det är förfärligt mycket”, säger Anders Roman, projektledare på Stockholms stad.
NYHETER

Slussen drar sin sista suck.

Nu stängs den östra delen. Av säkerhetsskäl.

– Just nu räknar man på hur länge till den kan bära sin egen vikt, säger Anders Roman, projektledare på Stockholms stad.

På flera ställen är det riktigt illa åtgånget. På sjuttio-talet började den spricka och för tio år sedan blev läget akut.

Men varför görs det inget?

– Åsikterna är många, de flesta har en relation till Slussen och folk och företag ska få uttala sig innan vi gör något, säger Anders Roman, projektledare för Det framtida Slussen.

Hackas ner

Redan i dag läggs mellan tre och fem miljoner kronor, om året, på att underhålla Slussen. Bland annat måste lös betong hackas ner för att inte skada resenärer.

– Vi trodde att det skulle räcka med att ta ner tio ton i år, men när vi slutade för vintern hade tjugo ton lossnat, det är förfärligt mycket, säger Roman.

I dagsläget finns det två alternativ: bygga helt nytt eller återskapa den gamla klöverformade trafiklösningen.

3,7 miljarder

– Versionerna kostar ungefär lika mycket, runt 3,7 miljarder kronor, säger Roman.

Staden kommer att stå för omkring hälften av kostnaden.

Frågan om Slussen tas upp i kommunfullmäktige i december och först om ett år bestäms vilket av förslagen som ska genomföras.

Av säkerhetsskäl stängdes i går den östra delen av trafikkarusellen av för tung trafik.

Emma Härdmark