Se Aftonbladet på tv i höst

Kan bli ny kanal i det digitala marknätet

Foto: Malin Bonde
I din tv i höst? Sofia Lundgren, ett av Aftonbladets nyhetsankare.
NYHETER

Fyra gratis- och sex betalkanaler har valts ut av Radio- och TV-verket som tänkbara nya kandidater till det digitala marknätet.

Bland de som vill sända gratis finns Aftonbladets Storstads-TV.

Radio- och TV-verket överlämnade på måndagen sin lista till kulturminister Leif Pagrotsky och det är i slutändan regeringen som bestämmer vilka av de föreslagna kandidaterna som får sändningstillstånd.

”Tongivande profiler"

Radio- och TV-verket bedömer att det för närvarande finns plats för ytterligare tre kanaler i marknätet vid sidan av de som redan har sändningstillstånd.

En av gratiskanalerna på verkets lista är Aftonbladets Storstads-TV.

- Vi ser mycket positivt på att Aftonbladets satsning på rörlig bild nu också når vanliga TV-apparater, säger Aftonbladets VD Carl Gyllfors.

Aftonbladets TV-satsning har pågått i snart ett år.

- Utöver en stor samlad journalistisk kunskap har Aftonbladet också en rad tongivande profiler inom nyheter, sport, nöje, politik och kultur, säger Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin. Dessa kommer naturligtvis starkt bidra till ännu bättre TV.

Betalkanaler

De övriga gratiskanalerna är Axess Television (Axel och Margareta Axson Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål), Sverigekanalen (TV4) och Seniorkanalen (Viasat).

Betalkanalerna är Big TV, BBC Prime, DiTV (Dagens Industri), en ny hittills namnlös kanal från Kanal5, NonStop Filmfestival och CNN.

aftonbladet.se/ TT