Åke kör bil igen - tack vare ny lins

NYHETER

Allt fler gamla kan köra bil.

En ny inopererad lins mot grå starr hjälper mörkerseendet.

-Allt är så mycket skarpare, säger Åke Bråtmark, 75, som inte vågade köra på kvällstid tidigare på grund av sin dimsyn.

Foto: Ulf höjer
Lättad Åke Bråtmark, 75, är inte längre rädd för att ge sig ut i trafiken i mörkret, trots att han har grå starr.

Inom ett par veckor ska en vidareutveckling av den nya linsen finnas på svenska ögonkliniker.

Den ger inte bara klar syn. Den skyddar även ögats gula fläck.

-Förändringar i gula fläcken är ett enormt stort problem. I västvärlden är det den vanligaste orsaken till grava synfel, säger professor Charlotta Zetterström på S:t Eriks ögonsjukhus i Stockholm.

Blir standard

Hon är övertygad om att den nya linsen kommer att bli standard för alla som drabbas av grå starr.

För ett par år sedan kom två olika sorters linser. Dels en gul lins som skyddar gula fläcken, dels en lins med så kallad Tecnis-teknologi som ökar kontrasterna och underlättar mörkerseende.

-Båda är alldeles utmärkta, men går det nu att kombinera deras egenskaper måste det vara det optimala, säger hon.

Började se grumligt

Åke Bråtmark från Stockholm vet hur viktig skärpan är. Han var nybliven pensionär när ena ögat började grumla sig. Till en början förändrades skärpan så långsamt att han knappt märkte skillnaden. Sedan gick det snabbt.

-Jag kunde knappt se på tv, fick hålla handen för högra ögat. Det var obehagligt, berättar Åke Bråtmark som snart fick veta att han fått grå starr.

Han opererade ögat men undvek all mörkerkörning. Det var svårt att se saker på håll och mötande bilar bländade honom.

Säkrare bakom ratten

För ett par år sedan drabbades andra ögat. Då fick han prova en Tecnis-lins.

-Den fungerade bättre än den första. Allt är lite ljusare och kontrasterna bättre, säger han och tycker bilkörningen känns säkrare.

En studie som gjorts på bilförare visar att de som fått Tecnis-linser identifierar en gångtrafikant på en mörk landsväg nästan 14 meter tidigare än de som gjort en traditionell starr-operation. Vid en hastighet på 90 kilometer i timmen innebär det att föraren får drygt en halv sekund extra att reagera på.

En tidsrymd som kan skilja liv från död, enligt trafiksäkerhetsexperter.

Hälften av alla gamla drabbas

Caroline Hougner