Patienter rasar mot tandkliniken

City Dental: Vi beklagar

NYHETER

City Dental klarar inte trycket.

Nu rasar patienter mot dåliga lagningar, felbokningar och timslånga väntetider hos lågprisuppstickaren.

Foto: MALIN ARNESSON
KOM INTE FRAM Jose Luis Belmar försökte i går ringa City Dental för att ändra en tid. Efter sex timmar hade han fortfarande inte fått någon kontakt – och gav upp.

Två månader efter öppnandet lyfts den uppmärksammade tandvårdspraktiken ned från sin piedestal.

I stället för att hyllas för billig tandvård och bra öppettider möts den i stället av kritik.

Patienter som besökt kliniken berättar bland annat om långa väntetider och ett rörigt bokningssystem, enligt Tidningen Vi i Vasastan.

"Det är oprofessionellt"

I går försökte Hallundabon Jose Luis Belmar, 75, komma i kontakt med City Dental för att ändra en bokad tid. Efter sex timmars ringande gav han upp.

- Det tog mig en och en halv månad att få tiden. Nu kan jag inte ens avboka den via telefon. Det tycker jag är oprofessionellt, säger han.

En annan missnöjd kund är Gunilla Hurtig, 47.

- Jag har suttit och väntat i timmar utan att ha underrättats om att jag varit dubbelbokad.

Hon är också missnöjd med behandlingen av en avbiten visdomstand.

- I stället för att dra ut den lagade han den. Nu har jag fortfarande ont och tänker dra ut den på annat håll.

"Växeln är helt död"

Enligt City Dentals vd, Mattias Santesson, har den kraftiga uppmärksamheten kring klinikens lågpriskoncept blivit för mycket.

De lider dessutom av kraftig underbemanning.

- Vi kan bara beklaga, men växeln är helt död. Det ringer 900 personer om dagen.

Borde ni inte ha åtgärdat det efter två månader?

- Jo, och det är det vi gör just nu. I februari fördubblar vi både antalet behandlare och receptionister.

Kritiken mot behandlingen vill han inte kommentera.

Erbjuder tandvård till halva priset

Foto: Foto: MALIN ARNESSON

Aftonbladet 15 november

Clarence Frenker