Fortsatt rea på GM-bilar

Saabs ägare sänker bilpriset upp till 19 000 kronor

Foto: AP
Nya jättejeepen Chevrolet Tahoe blir 2 000 dollar billigare än förra modellen.
NYHETER

DETROIT

Krisen inom amerikansk bilindustri blev ännu tydligare när General Motors i dag annonserade en sänkning av nästan alla bilpriser med upp till 2 500 dollar, drygt 19 000 kronor. Bilsalongen i Detroit är inne på sin tredje dag, knappt några tecken pekar mot en ljusnande framtid.

Foto: LENNART PETTERSSON
Aftonbladets utsände Robert Collin intervjuar den reslige GM-chefen Rick Wagoner.

General Motors är fortfarande världens största biltillverkare, men Ford har petats ner från andraplatsen av japanska Toyota.

Toyota gör kraftig vinst, de båda amerikanska jättarna blöder.

Fel bilar

Det handlar om fel bilar, för stor produktion, och alldeles för stor byråkrati.

Den 23 januari ska Ford tala om hur man ska möta krisen. Alla förväntar sig stora kostnadsnerskärningar. För något annat recept finns inte. Det gäller att skära uppifrån och att inte fortsätta att lägga pengar på verksamheter som är bortom räddning.

Ska skära kostnader

GM-chefen Rick Wagoner sa förra veckan att General Motors tänker skära kraftigt i kostnaderna, ett besked som fick den skräpförklarade aktien att rusa från 18 till 22 dollar.

Frågan är om dagens prissänkningar är rätt väg till bättre ekonomi.

GM sänker listpriset på alla Chevrolet, det största märket i USA, på alla Buick och GMC och på de flesta Pontiac-modellerna. Cadillac kommer också att få sänkta priser senare, men Saab, Saturn och Hummer sänks inte.

Nya jättejeepen Chevrolet Tahoe blir 2 000 dollar billigare än förra modellen, de storsäljande pickuperna blir mellan 1 500 och 2 500 dollar billigare och vanliga personbilar upp till 1 000 dollar biligare.

I USA säljs alla med massiva rabatter. Försvinner de nu?

– Nej, säger GM-chefen Rick Wagoner till Aftonbladet.se. Vi kan inte överge rabatterna. Det är du som kund som tjänar på prissänkningen. Slutpriset blir lägre.

Men hur hjälper det här upp General Motors ekonomi?

– Genom att vi kan fokusera på att prata om bilarna. Nu handlar det mer om rabatter än om de olika produkterna. När vi kan tala om för kunderna att våra bilar ger mest för pengarna, då får vi tillbaka köparna.

Robert Collin