Gänget som alltid kan ge svar på tal

Aftonbladet nominerad till Årets bästa telefonväxel

NYHETER

Grattis, gänget i Aftonbladets växel som nominerats till titeln Årets bästa telefonväxel.

Foto: KRISTER HALVARS
omVÄXLANDE ARBETE Aftonbladets växelpersonal hör till de allra bästa i Sverige. Nu tävlar Anita, Lama, Therese, Kristina och de andra medarbetarna om titeln i SM i telefoni och kundservice.

-Tack, det är jättekul att en grupp som ofta är anonym uppmärksammas.

Vad är den viktigaste egenskapen i ert jobb?

-Man måste ha koll på vad som händer i huset. Vi måste kunna tidningen, nätet och marknadsavdelningen. Alla vet inte exakt till vilken avdelning de vill och då måste vi kunna lotsa dem vidare. Vi får aldrig säga "jag vet inte" när en läsare ringer.

Varför är ni så bra?

-Vi svarar alltid och folk behöver inte slå in siffror hos nån talsvarstjänst för att komma fram.

Hur många samtal svarar ni på varje dag?

-Ungefär 1500 samtal. Antalet samtal styrs av vad som skrivs i tidningen och annat som händer. Efter tsunamin ringde naturligtvis många hit när de inte kom fram till UD. Men ibland räcker det med ett inställt tv-program för att vi ska få mycket jobb. Då ringer folk hit i stället för till tv.

Vilket är det roligaste samtalet?

-Oj, det är så många. Men många samtal är svåra också, människor ringer hit eftersom de inte har någon annan att prata med. Det finns mycket ångest i Sverige.

Hur hanterar man det?

-Man måste vara lyhörd och forma sig efter den som ringer.

Till sist, vad önskar ni er mest av allt just nu?

-Att vi vinner priset och att Aftonbladet fortsätter att gå bra.

Jens Kärrman