Klockan klämtar för klockan

Försäljningen rasar - allt fler förlitar sig på mobilen

NYHETER

Det klassiska armbandsuret är på väg bort.

Allt fler använder istället mobilen för att hålla koll på tiden.

Klockmakarna tänker dock inte ge upp utan strid.

Foto: SARA RINGSTRÖM
Snart ur tiden?

Klockan klämtar för armbandsuren. Enligt en amerikansk rapport är det framför allt ungdomar som ratar armbandsuret. Istället är det mobiltelefoner och iPods som visar tiden.

Försäljningen av vissa märkesklockor gick ner kraftigt förra året. Schweiziska Swatch drabbades av en försäljningsminskning på tio procent på klockor i den prisklass som normalt attraherar ungdomar.

Men på Swatch i Sverige är man inte orolig för att armbandsurets tid är ute.

"Cool accessoar"

– Den kommer att vara kvar, men kanske får den en annan funktion. Många vill ha en klocka som ett coolt smycke, som en accessoar. Alla de stora modemärkena har ju egna klockor, säger Peter Rosvall, brand manager på Swatch i Sverige.

Han säger också att försäljningen av armbandsur hela tiden går i vågor.

– Ända sedan mobiltelefonen kom har det sålts färre armbandsur. Men det kommer trender då alla ska ha en klocka av ett visst märke.

Blev populära i krig

Armbandsuren fick sitt genombrott på 1920-talet. Under det första världskriget fick officerare i den engelska armén klockor för att lättare kunna synkronisera anfall. Efter kriget fick officerarna behålla sina klockor och allt fler i samhället insåg fördelarna med att ha tiden med sig.

Armbandsklockan blev också en statussymbol och en rad tillverkare, till exempel Rolex, satsade stort på exklusiva klockor.

Fler funktioner

De senaste årens sviktande försäljningsiffror har fungerat som en väckarklocka för branschen. Klockmakarna tänker inte ge upp utan strid. Swatch har nyligen lanserat en ny modell, Paparazzi. Med den kan användaren inte bara hålla koll på tiden utan även få information om bland annat nyheter och horoskop på en digital display.

Johan Gunnarsson