Ingen lösning på SAS pilotkonflikt

Foto: HAKON MOSVOLD LARSEN/SCANPIX
Även på Gardemoen i Oslo blev planen stående under tisdagen efter piloternas fortsatta sjukskrivningar.
NYHETER

Samtliga SAS Danmarks avgångar från Kastrup ställdes in på tisdagen och SAS Braathens tvingades ställa in ett 70-tal avgångar.

Pilotfackens förhandlingar med SAS-ledningen i Stockholm blev resultatlösa varför SAS Danmark beslutat ställa in även onsdagens avgångar.

Därmed fortsätter den för SAS så plågsamma och dyrbara konflikten. SAS Danmark försökte under hela tisdagen utan framgång övertyga de vilt strejkande piloterna att återgå till arbetet.

Till en början ställdes alla avgångar in till klockan 12. Och eftersom inget besked kom från de strejkande under eftermiddagen fattades beslutet att ställa in resten av tisdagens flygningar och även samtliga 315 avgångar under onsdagen.

Ombokningar

Det är oklart hur många tusen passagerare som drabbades. Enligt bolaget har sannolikt relativt många passagerare lyckats omboka eller senarelägga sina resor.

– Det är synnerligen otillfredsställande för SAS kunder att de har blivit gisslan i en avtalsstridig arbetsnedläggelse, säger SAS vice administrative vd Jens Willumsen till den danska nyhetsbyrån Ritzau.

För att öka pressen på de strejkande piloterna har SAS Danmark beslutat dra piloterna inför svenska Arbetsdomstolen. Förhoppningen är att få ett snabbt avgörande om de 150 strejkande piloterna bryter mot anställningsavtalen.

I Norge tvingades SAS Braathens ställa in ett 70-tal avgångar på grund av piloternas fortsatta sjukskrivningar. Det innebar att flera tusen resenärer drabbades. SAS Braathens kräver nu sjukintyg av de piloter som sjukskrivit sig.

På kvällen trodde SAS Braathens att trafiken inte skulle gå normalt före onsdag kväll eller torsdag. Under onsdagen ställs runt 200 flyg in, enligt nyhetsbyrån NTB.

Bättre i Sverige

SAS Sverige lyckades i stort sett genomföra sina flygningar till och från Kastrup. Detsamma gällde även de interkontinentala flygningarna, även om flera avgångar försenades med några timmar.

SAS pilotfack och SAS-ledningen träffades under onsdagen för att försöka nå en överenskommelse i frågan om ledningens krav att de svenska och danska piloterna ska föras över till SAS Danmark respektive SAS Sverige. Dessutom anser SAS-ledningen att det finns en övertalighet i de nationella bolagen på runt 150 piloter.

TT har utan framgång sökt det svenska pilotfacket för en kommentar.

SAS vill flytta piloterna

SAS bolagiserade 2004 det största dotterbolaget, Scandinavian Airlines, i tre självständiga bolag: SAS Sverige, SAS Danmark och SAS Norge. Dessutom lades den interkontinentala trafiken in ett separat bolag under SAS-konsortiet.

CG Ström/TT

ARTIKELN HANDLAR OM