Tummen upp för biltullarna

Aftonbladet/Sifo: Nu vill var tredje stockholmare behålla trängselskatten

Foto: LARS ROSENgren och gunnar lundmark/scanpix
Nöjda stockholmare En månad efter att trängselskatten infördes minskar motståndet mot biltullarna allt mer. I Aftonbladet/Sifos nya mätning är 33 procent av de tillfrågade för trängselskatten.
NYHETER

Motståndet mot trängselskatten minskar. Nu är var tredje stockholmare för att skatten blir permanent.

Det visar Aftonbladet/Sifo en månad efter att trängselskatten infördes.

På fredag fyller försöket med trängselskatten i Stockholms innerstad en månad. Bilköerna har minskat rejält och SL har fått 27000 nya kunder på vardagarna.

Samtidigt visar Aftonbladet/Sifo att motståndet mot trängselskatten har minskat sedan den infördes.

För trängselskatt: I dag är var tredje stockholmare, 33 procent, för att försöket med biltullar blir permanent.

Det är en ökning med sex procentenheter jämfört med oktober då Aftonbladet/Sifo gjorde en likadan mätning.

Yngre kvinnor

Mest positiva är kvinnor i yngre medelåldern, tjänstemän och, inte helt oväntat, de som röstar på miljöpartiet eller centern.

Mot trängselskatt: I den förra mätningen var två tredjedelar, 64 procent, motståndare till trängselskatten. Motståndet har nu sjunkit till 57 procent.

Tendensen är alltså solklar, när försöket med biltullar i innerstan väl inleddes så blev kritikerna färre.

Mest negativa till trängselskatten är arbetslösa, unga kvinnor och de som röstar på moderaterna eller kristdemokraterna.

S splittrade

Socialdemokraternas väljare är däremot djupt splittrade. 47 procent gillar trängselskatten, 40 procent är emot. Det var s-regeringen som efter en uppgörelse med miljöpartiet tvingade socialdemokraterna i Stockholm att genomföra försöket med trängselskatter. Trots att finansborgarrådet Annika Billström i valrörelsen 2002 lovat motsatsen.

Åker mer kollektivt. Föga förvånande åker 14 procent av stockholmarna mer kollektivt nu än före trängselskatteförsöket.

Avgörs 17 september

Men det är färre som tar bussen, t-banan eller pendeln än som trodde att de skulle göra det innan försöket inleddes.

I oktober trodde 27 procent att de skulle åka mer kollektivt. Det blev alltså 14 procent.

Nästan sju av tio trodde att de inte skulle åka mer kollektivt. Men i själva verket blev det ännu fler: 83 procent.

Väljarna i Stockholms kommun avgör på valdagen den 17 september om försöket med trängselskatter ska permanentas.

Ännu är partierna inte överens om hur valsedlarna ska utformas.

Sifo telefonintervjuade mellan den 23 och 26 januari ett representativt urval på 1 000 personer över 18 år som bor i Stockholms län.

Lena Mellin

ARTIKELN HANDLAR OM