Extreme makeover Drottninggatan

Shoppingströget ska bli nytt modedistrikt - hundratals miljoner satsas

Foto: CASPER HEDBERG
BUTIKSBYGGE Drottninggatan håller på att fräschas upp och ska bli trend- och moderiktig. Allt för att locka en mer köpstark målgrupp.
NYHETER

Ut med sunkrestauranger och omoderna butiker. In med trendiga klädaffärer.

- Drottninggatan ska bli Stockholms modedistrikt, säger marknadsområdes- chefen Kenneth Christensen.

Kenneth Christensen.

Drottninggatan har halkat efter.

När handelsplatser som Gallerian och Sturegallerian har satsat på nybyggnationer har shoppingstråket Drottninggatan inte förändrats särskilt mycket.

Till nu.

- Under de närmaste åren kommer affärerna på Drottninggatan att rikta sig mot en yngre modesökande målgrupp, säger Kenneth Christensen, marknadsområdeschef på Atrium fastigheter, som äger bland annat PUB-huset.

Miljoner investeras

Anledningen är enkel.

Siffror visar att den som handlar på Drottninggatan shoppar för omkring 4000 kronor mer än genomsnittssvensken.

Nu ska målgruppen bli än mer köpstark.

Hundratals miljoner ska investeras i ansiktslyftningen.

Men alla tjänar inte på förändringarna.

Ett flertal av de mindre lyxiga restaurangerna förväntas bytas ut under de närmaste åren.

Butiker bort

Enligt uppgifter till SvD sägs både järnaffären John Wall och porslinsbutiken Cervera ligga löst till vid uppfräschningen.

- Jag vill inte säga vilka verksamheter som kommer att försvinna. Men det är ju naturligt att vissa inte platsar när vi möter upp en yngre målgrupp, säger Kenneth Christensen.

När beräknas upprustningen vara klar?

-Föränd-

ringarna kommer att ske här under de närmaste åren.

Steg för steg - så ska Stockholms pulsåder rustas upp

Bar namnet Nygatan en gång i tiden

Ronnie Sandahl