Över 1000 dog

Hjälpen dröjde i tio timmar

NYHETER

Räddningen dröjde över tio timmar när den egyptiska färjan förliste med 1 400 passagerare.

När hjälpen kom fram flöt livlösa kroppar i vattnet.

Uppemot tusen personer omkom i färjekatastrofen knappt tio mil utanför turistparadiset Hurghada i Röda havet.

Foto: AP
sörjande De flesta passagerarna var egyptiska arbetare på väg hem från Saudiarabien. Räddningsinsatsen dröjde över tio timmar.

Det var en larmcentral i Skottland som vid midnatt natten till i går snappade upp den första nödsignalen från färjan Al-Salam Boccaccio98.

Egyptiska myndigheter uppger att de inte hört något från fartyget, och räddningsinsatsen kom i gång först efter tio timmar. När hjälpen till slut kom fram till haveriplatsen hittades livlösa kroppar som flöt omkring i vattnet.

Al-Salam Boccaccio98 hade över 1 400 passagerare ombord när den i torsdags kväll lämnade saudiska hamnen Duba. Destinationen var Safaga på Egyptens kust. Men båten kom aldrig fram utan sjönk i mörkret några mil utanför Duba.

Kan ha blåst omkull

Orsaken antas vara dåligt väder med en plötslig storm under natten. I kombination med en tre däck förhöjd överbyggnad och platt köl kan fartyget ha blåst omkull.

På lördagsmorgonen kom uppgifter att över 400 överlevande räddats. Den siffran togs dock senare tillbaka och skrevs ner till 362 överlevande.

185 personer har påträffats döda, enligt polisuppgifter AP.

Utöver hundratalet besättningsmän fanns det 1 158 egyptier – de flesta var arbetare på väg hem från Saudiarabien, 99 saudier, 6 syrier och 4 palestinier ombord. Dessutom fanns passagerare från Förenade arabemiraten, Oman, Kanada, Jemen och Sudan ombord.

Enligt Kairos ambassadör Stig Elvemar och UD finns det ännu inget som tyder på att det fanns svenskar ombord.

Olyckan ska utredas

Egyptiska myndigheter utreder nu olyckan. De kan söka efter hjälp i Sverige. Al-Salam Boccaccio98 är en rorofärja och av samma typ som Estonia. Svenska experter varnar nu för att den typen av äldre färjor kan vara en dödsfälla.

–Den här typen av båtar sjunker snabbt när de börjar ta in vatten, säger Björn Molin, haveriutredare på Sjöfartsinspektionen.

–Problemet med en roro-färja är att om vatten kommer in på bildäck blir fartyget instabilt och kapsejsar. Vi vet inget om säkerhetsstandarden på båten men det är högst osäkert om de tillämpat rutiner för att förbättra säkerheten, säger Johan Franson sjösäkerhetsdirektör på Sjöfartsverket.

Tidigare båt-katastrofer:

Aftonbladet.se i går

Läs mer:

Anders Haraldsson, AP