Allt fler publicerar Muhammed-teckningarna

En tidning i Polen och två i Nya Zeeland senast i raden

NYHETER

Den jordanske veckotidningsredaktör som i veckan publicerade de omstridda teckningarna på profeten Muhammed greps på lördagen. Samtidigt växte listan över länder där teckningarna publicerats.

En källa inom Jordaniens rättsväsende bekräftade att Jihad Momani gripits. Momani fick i fredags sparken av sin arbetsgivare sedan hans tidning Shihan tryckt tre av teckningarna.

En utredning har inletts mot en annan jordansk veckotidning – al-Mihwar – som tryckt dem. Tidningen återgav den 26 januari de tolv omstridda karikatyrerna som illustration till en artikel i vilken teckningarna fördöms. Veckotidningen gjorde en poäng av att vara den första tidningen i arabvärlden som varnat för teckningarna, som den hade hittat på internet.

Jordaniens kung Abdullah sade i fredags att skändande av profeten Muhammed är ”ett brott som inte kan rättfärdigas med hänvisning till yttrandefrihet”. Det hashimitiska kungahuset anses ha påbrå från profetens familj.

Utpekad hotas

Norrmannen Per Edgar Kokkvold, generalsekreterare i Norsk Presseforbund, har hotats till livet sedan han blev förväxlad med en redaktör på Jyllands-Posten och utpekad som Muhammed-tecknare. Hoten utreds av polisen, skriver nyhetsbyrån NTB.

På internet dök det på lördagen upp en video där ett sikte ställs in mot en bild av Kokkvold och vapnet avfyras. I videon uppges han bli presenterad som en av tecknarna i Danmark.

Kokkvold har förståelse för att muslimer reagerar mot karikatyrerna. Han har sedan förväxlingen, som skett i flera arabiska massmedier, inte gjort några uttalanden om att Jyllands-Posten gjorde rätt när den publicerade profet-teckningarna. Däremot har han uttalat sig om yttrandefrihet i allmänhet.

– Jag har försvarat varje människas rätt att yttra sig. Jag har försvarat det fria talet och den fria tanken. Det är underligt att normala yttranden om de mest centrala värdena i samhället möts på det sättet, säger Kokkvold.

Förbud

Tidningen Rzeczpospolita i Polen och två tidningar i Nya Zeeland, Dominion-Post i Wellington och The Press i Christchurch, har sällat sig till dem som publicerat bilderna. De sistnämnda ägs av en australisk mediekoncern.

Tidigare har karikatyrerna framför allt förekommit i västeuropeiska länder, bland andra Frankrike, Tyskland och Nederländerna.

I Sydafrika har en domstol förbjudit publicering på begäran av en muslimsk organisation. Mondli Makhanya på The Sunday Times säger att han betraktar förbudet som ”ett allvarligt slag mot pressfriheten” och han tänker trotsa det.

Läs också:

TT