Aftonbladets FEM NOLLA

Tre miljoner läsare varje dag: En ren utklassningsseger

NYHETER

Striden står mellan Aftonbladet och Expressen.

Vinnaren är given.

-En utklassningsseger, säger Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin.

Siffrorna kom igår:

Aftonbladet.se är nu Nordens största sajt - alla kategorier - och knuffar ner msn.se till andraplatsen.

Men det är inte bara på nätet som Aftonbladet står överst på pallen.

Mätföretaget Orvestos färska statistik för 2005 visar att Aftonbladet slår huvudkonkurrenten Expressen rejält på fingrarna.

Ställningen:

5-0 till Aftonbladet.

"Går inte att jämföra"

-Så här i OS-tider får man kalla det utklassningsseger. Aftonbladet når ju varje dag mellan två och en halv och tre miljoner läsare. Det är en tredjedel av det svenska folket. Det är unikt, säger Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin.

Söndagstidningarna går inte att jämföra eftersom Expressen inte redovisat siffrorna för söndagssatsningen Hallå. Men i övrigt gäller Aftonbladets utklassning alla jämförbara utgåvor - huvudtidningar, sportbilagor, tv-tidningar och fredagsbilagor.

Och inte minst vad gäller tidningarnas nätsajter, där aftonbladet.se nu alltså skrivit ett nytt kapitel i framgångssagan.

-Msn.se har alltid varit större eftersom de får en hel del gratistrafik, man hamnar där automatiskt. Men nu, sedan vecka sex, är vi störst, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör för aftonbladet.se.

Han förklarar succén med snabbhet och bredd, läsarmedverkan och webb-tv.

Ny sajt på gång

-Snart lanseras också vår nya undersajt: Läsarnas Aftonbladet. Där blir det bland annat debattinlägg, artiklar, bloggar och bilder.

Expressen har redovisat siffror som framför allt visar att tidningens sportbilaga och nätsajt ökar.

-Jag gratulerar dem till ökningen, det är roligt för dem. Samtidigt måste man förstå att det är självklart att en så stor och dominerande sajt som aftonbladet.se inte har lika hög ökningsprocent som Expressens sajt, som är på en lägre nivå, säger Anders Gerdin.

Claes Petersson