Bilden av censur

Så döljer Google sanningen för miljarder kineser på nätet

1 av 2 | Foto: AP
SÖKNING FRÅN STOCKHOLM Massakern på Himmelska fridens torg, där hundratals människor dödades, dominerar när man "googlar" platsen från Sverige.
NYHETER

STOCKHOLM

Mina första sökord lyder: "mänskliga rättigheter Kina".

Bild nummer ett av närmare fyratusen träffar är en kvinna som gråtande av smärta hålls fast av en kvinnlig polis.

Via internet får jag snabbt veta hur Kina förföljer politiskt oliktänkande.

Här finns detaljerade rapporter från Human rights watch och Amnesty.

Slår jag in "Tiananmen Square" tar det bara 0,27 sekunder innan kinesiska stridsvagnar rullar fram över Himmelska fridens torg i Peking, för att slå ner ett folkligt uppror.

Brutal ockupation

Letar jag på Tibet framgår det snabbt att Kinas ockupation av landet i Himalaya är både brutal och hänsynslös.

Via internet får jag en bild av detta jättelika land som inte är tillrättalagd och förljugen.

Bakom den kinesiska brandväggen ser 30 000 internetspioner till att vanliga kineser inte ska få reda på sådant som inte anses nyttigt för dem.

Till sin hjälp har Kina de stora internationella internetföretagen.

"Var inte ond"

Yahoo har tidigare lämnat ut e-post som ledde till gripandet av den kinesiske journalisten Shi Tao, som dömdes till tio års fängelse.

Microsofts MSN har också gått med på att deras kinesiska version censureras.

111 miljoner internetanvändare och därav följande reklam-intäkter är ett starkt argument.

Senast i raden av företag som sätter pengar före moral är Google.

Företaget vars motto är: "Var inte ond".

Wolfgang Hansson