Så här OS-tittar friskusen

Chefsläkaren: "Det finns medicinska risker med att sitta för länge - undvik ölen."

Foto: Jerker Ivarsson
Gympapaus i OS-festen Friskusen tar en paus i onsdagens OS-fest och motionerar själv.
NYHETER

Tv-festernas tv-fest är över oss – på onsdagen kan du frossa i sportrysare 16 timmar utan uppehåll.

Men nu varnar Svenska Olympiska Kommitténs chefsläkare för långsittningarna i sportsoffan.

- Det finns medicinska risker med att sitta stilla så länge, säger Bo Berglund.

Här är råden till den seriöse sportentusiasten.

På onsdagen exploderar din tv i en 16 timmar lång sportfest.

Redan klockan 10.00 startar individuella OS-kvalet i sprint där de svenska längdåkarna är favoriter efter dubbla guld i lagsprint.

Sedan fortsätter OS-extravaganzan genom damernas slalom, semifinaler i damcurlingen med svenska medaljhopp, till paralellslalom i herrarnas snowboard där svenska Rickard Richardsson satsar på att toppa OS-silvret från 2002.

Lägg till det alla fyra kvartsfinalerna i OS-hockeyn och avsluta kvällen med av tre stormatcher i Champions League som är tillbaka efter den korta vintervilan.

Zlatan har gjort mål tre ligamatcher i rad och nu möter hans Juventus Werder Bremen i åttondelsfinalen.

"Gå och gympa"

Ska du klara dig genom onsdagens mastodontsittning i ett stycke gäller det att vara strategiskt.

- Det finns medicinska risker med att sitta still så länge. Det är viktigt att vila emellanåt och sträcka på sig, säger idrottsläkaren och hjärtspecialisten Bo Berglund på Karolinska sjukhuset i Stockholm.

Han är chefsläkare på Svenska Olympiska Kommittén. Nu varnar han för riskerna med det onyttiga OS-livet.

- Om man ska sitta och titta så mycket på OS är det bästa att försöka idrotta lite själv. Gå och gympa mellan tv-tittandet. Ska man sitta hela onsdagen kan man kanske ge sig ut dagen före eller efter. Det är bra för hjärtat. Sport är känslomässigt laddat och det inträffar en del idrottsrelaterade hjärtinfarkter varje år, säger Bo Berglund.

Oklokt med öl

Du som vill njuta av långa sportsittningar framför tv:n bör ta ledigt i god tid och vila ut för att undvika onödig stress.

Skippa dessutom chips, pizza och öl. För den som är seriös i sitt OS-tittande gäller det att äta och dricka rätt – precis som idrottsstjärnorna.

- De kloka dricker inte för mycket alkohol eftersom man kan drutta omkull och slå sig. Proppar man sig sedan full med onyttig mat i samband med det blir man däst och riskerar att somna i obekväma ställningar. Njut gärna av godsaker men med måtta, säger Bo Berglund.

Så här OS-tittar du sunt

Läs också

Håkan Isaksson